آرشیو سه‌شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۴، شماره ۴۳۰۱
اقتصاد
۴

قیمت سکه فرو ریخت

در ادامه کاهش قیمت چند روز اخیر، دیروز ریزش قیمت سکه طلابه اوج خود رسید.

به گزارش خبرنگار جام جم، دیروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید) با 11 هزار تومان کاهش از 887 هزار تومان در یکشنبه این هفته به 876 هزار تومان در پایان وقت کاری دیروز دوشنبه رسید.

به این ترتیب قیمت سکه به زیر 880 هزار تومان سقوط کرد. قیمت سکه تمام در اول تیرماه جاری 912 هزار تومان بود که به این ترتیب در طول 15 روز گذشته حدود 36 هزار تومان کاهش قیمت را شاهد بوده است. در همین حال قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز هر کدام 6000 تومان کاهش یافت. قیمت دلار آمریکا نیز 27 تومان و یوروی بحران زده 35 تومان کاهش یافت.

نکته قابل توجه درباره یورو این که رای منفی مردم یونان به شرایط بانک مرکزی اروپا و وام دهندگان به این کشور برای تداوم پرداخت کمک مالی، از عوامل کاهش ارزش یورو در برابر دلار بود که این امر دیروز در نرخ برابری ریال و یورو نیز اثر گذاشت.

جالب اینجاست که فاصله قیمتی دلار و یورو نیز کاهش یافت. این در حالی است که آمریکا، اروپا و اقتصادهای بزرگ دیگر مانند چین، همواره با تغییر در ارزش پول خود و حتی بالابردن مصنوعی ارزش آن در مقایسه با ارزهای دیگر، به دنبال ارزان تمام شدن صادرات خود به کشور هدف هستند که این امر به جنگ ارزها مشهور است.

اکنون نیز بحران یونان و احتمال خروج این کشور از پیمان پولی اروپا یورو باعث تنزل ارزش آن در برابر دلار آمریکا و ارزهای دیگر خواهد شد که این روند از دیروز در بازار ارز ایران قابل مشاهده است و حتی تداوم آن ممکن است به رویگردانی تجار ایرانی در استفاده از یورو و جایگزینی آن با دلار بینجامد.