آرشیو دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴، شماره ۲۱۱۰۹
اقتصادی
۴

معاون بانک مرکزی عنوان کرد

یکسان سازی نرخ ارز یعنی گران شدن ارز دولتی

معاون اقتصادی بانک مرکزی یکسان سازی نرخ ارز را نزدیک کردن نرخ رسمی (دولتی) ارز به نرخ بازار آزاد دانست.

پیمان قربانی در گفت وگو با فارس، در پاسخ به این سوال که چرا بانک مرکزی برای یکسان سازی نرخ ارز، نرخ رسمی را به نرخ بازار نزدیک می کند و برنامه ای برای حرکت معکوس نرخ ارز به سمت نرخ رسمی ندارد، اظهار داشت: بانک مرکزی در نظر دارد به نرخ ارزی برسیم که این نرخ متناسب با اقتضائات اقتصاد کلان و عوامل بنیادین آن باشد.

وی افزود: هم اکنون فعالیت های بانک مرکزی در قالب مرکز مبادلات و نرخ ارز رسمی اعلامی توسط بانک مرکزی است و مسیری که اتخاذ شده این است که فاصله نرخ رسمی ارز و نرخ بازار به حداقل برسد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه یکسان سازی مستلزم کاهش این شکاف نرخ رسمی و بازار است، گفت: رویه درست و صحیح برای یکسان سازی نرخ ارز نزدیک کردن نرخ رسمی به نرخ بازار است زیرا ما در بازار آزاد فعال نیستیم مکانیزم عرضه و تقاضا وجود دارد.

وی ادامه داد: بازار عرضه و تقاضای واحد را نشان می دهد و آنچه که برای ما مهم بوده کاهش نوسان ها و نااطمینانی در بازار ارز است، در این مدت با گام های تدریجی در حال کاهش فاصله نرخ بازار و نرخ رسمی بوده ایم که این روند ادامه خواهد یافت.

قربانی تاکید کرد: حفظ ثبات بازار ارز از اولویت های بانک مرکزی است و پیش زمینه هر اقدامی در این بخش هدف ثابت بازار ارز است.

گفتنی است نرخ رسمی ارز در حال حاضر حدود 2900 تومان و نرخ ارز آزاد 3240 تومان است. البته دولت یازدهم طی 2 سال اخیر مدام نرخ ارز دولتی را بالابرده و به ارز آزاد نزدیک کرده است.