آرشیو دوشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۳۰۷
جهان
۶

خبر کوتاه

اردوغان در اسلام آباد

رییس جمهوری ترکیه پس از سفر به اندونزی توقفی کوتاه در پاکستان داشت و در دیدار خود با نخست وزیر این کشور تاکید کرد که آنکارا به دنبال پشتیبانی و حمایت اسلام آباد در بسیاری از مسائل حساس منطقه ای است. با وجود آنکه در بیانیه رسمی آنکارا اشاره ای به جزییات گفت وگو میان رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه و نواز شریف، نخست وزیر پاکستان نشده اما گفته شده که اردوغان از نواز شریف خواسته تا از نفوذ خود در خاورمیانه برای کمک کردن به ترکیه در بسیاری از موارد و حوزه های دیپلماتیک استفاده کند. همچنین مساله جنگ داخلی سوریه، شبه نظامیان کرد و جلوگیری از رخنه و نفوذ داعش در ترکیه موارد بحث کوتاه میان رییس جمهور ترکیه و نخست وزیر پاکستان بود.

منصور هادی جایی در یمن ندارد

علی عبدالله صالح، رییس جمهوری پیشین یمن در مصاحبه با پایگاه خبری هافینگتون پست، عبدربه منصور هادی، رییس جمهوری مستعفی یمن را مورد انتقاد شدید قرار داد و تاکید کرد که وی هیچ جایی در یمن ندارد. صالح همچنین عربستان را به دشمنی با مردم یمن و پناه دادن به کسانی که در گذشته تلاش کردند وی را ترور کنند متهم کرد و گفت: عربستان دشمن ما است. وی اقدامات انصارالله یمن در انجام حمایت موشکی به عربستان را در چارچوب دفاع از خود توصیف کرد. علی عبدالله صالح تاکید کرد که روابط میان وی با مسوولان امریکایی در دو حزب جمهوریخواه و دموکرات همچنان پابرجاست. وی خاطرنشان کرد که راه حل بحران یمن فقط در چارچوب سازمان ملل و مذاکرات میان طرف های یمنی با نظارت روسیه امکان پذیر است.

گزینه مورد علاقه اطلاعاتی

بر اساس اطلاعاتی که شبکه تلویزیونی دیسکاوری به دست آورده است، فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، بیش از هر فرد دیگری از سوی سرویس های اطلاعاتی امریکا تحت نظر بوده است. این مستند یک ساعته شامل مصاحبه هایی با جاسوسان امریکایی، تحلیلگران سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) و ماموران سازمان اطلاعاتی «ک.گ.ب» جماهیر سابق شوروی است. انتظار می رود مستندی که از این اسناد تولید شده است در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی و برای نخستین بار در امریکا و پس از آن در امریکای لاتین و دیگر کشورها به نمایش درآید. خبر ساخت این مستند در حالی اعلام شده است که کوبا و امریکا در تاریخ 20 جولای روابط دیپلماتیک خود را مجددا برقرار کردند.