آرشیو دوشنبه ۱۲ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۳۳۰۷
سیاست
۳
چهره گفته

ثمره هاشمی: با برجام دست آژانس برای مشکل تراشی باز می شود

سید مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ویژه رییس دولت دهم که حالانیز از نزدیکان اصلی او است، تحصیلات مهندسی هم دارد روز گذشته در رسانه رسمی محمود احمدی نژاد به بررسی ابعاد بررسی حقوقی، شکلی و محتوایی «برجام» پرداخته و در هفت صفحه ایرادات گسترده ای به این توافق گرفته است.

برخی از این نکات در ادامه می آید: هیچ تضمینی برای اجرای تعهدات طرف مقابل ایران در برجام وجود ندارد.

طرف مقابل می تواند هم مدعی شود، هم رای صادر کند و هم رای خود را از طریق مکانیزم های گوناگون بین المللی و غیره به اجرا گذارد.

نکته مهم دیگر اینکه همه کمک های فنی- مهندسی- تجهیزاتی به ایران و خریدهای مربوطه که در برجام آمده است باید با تصویب کمیسیون مشترک باشد و کافی است که در کمیسیون یک عضو مخالفت نماید. با این شرایط وعده های مذکور در برجام در رابطه با ارایه کمک های هسته ای با مکانیزم برجام می تواند کاملامنتفی شود.

به بهانه راست آزمایی مصرف کالاهای مربوط به صنعت هسته ای و صنایع وابسته، ایران باید اجازه بدهد تا کارشناسان خارجی از محل مصرف کالاهای مزبور بازدید کنند. ملاحظه می شود، با دست بازی که آژانس در برجام پیدا کرده است، علاوه بر اینکه عامل محدودیت ساز و مراقبت است با توجه به سوابق منفی خود قادر خواهد بود دایما مشکل تراشی و با ارایه گزارشات مساله ساز به مراجع مربوطه ده ها سال دولت و ملت را با مشکل مواجه کند. چرا نباید از گذشته ها درس گرفت؟

به مدت 15 سال، ایران در فردو هیچ گونه فعالیت غنی سازی اورانیوم یا تحقیق و توسعه مربوط به غنی سازی اورانیوم نخواهد داشت و... ملاحظه می شود که نه تنها ایران حق تحقیق و پژوهش در این زمینه را کاملااز دست داده است بلکه به نحو شیطنت آمیزی تحقیر شده است.