آرشیو شنبه ۲۴ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۶۰۰۱
اندیشه
۱۷
پیشخوان

آموزش نگارش مقاله فلسفی

مثل فیلسوف نوشتن

نوشته ای.اس.مارتینیک

ترجمه فاطمه مینایی و لیلامینایی

انتشارات هرمس

وقتی از آموزش «نوشتن» صحبت می شود معمولا به یاد کلاس های انشا می افتیم. کلاس هایی که معمولا در آنها معلمانی که خود تصور درستی از نوشتن نداشتند قالب ها و کلیشه هایی را در ذهن دانش آموزان جا می انداختند که به کاری جز امتحان های انشای همان مدرسه ها نمی آمد. حتی آن قالب ها هم همه اقسام نوشتن را در بر نمی گرفت و بیشتر برای نگارش قطعات ادبی و تولید ادبیاتی کلیشه ای بود. در دانشگاه های مان هم معمولا خبری از آموزش نوشتن نیست. از دانشجو مقاله و تحقیق می خواهند اما هیچ وقت به او روش نوشتن مقاله را آموزش نمی دهند.

بخشی از نوشتن ذوق و خلاقیت است؛ اما ذوق و خلاقیت نیز با آموزش ورزیده تر و کارآزموده تر می شود و راحت تر راه موفقیت را پیدا می کند؛ چنان که برای نویسندگی خلاق و نوشتن رمان و قصه کوتاه و نمایشنامه، کتاب ها و دوره های آموزشی فراوانی وجود دارد.

مهمتر اینکه ذوق و خلاقیت همه ماجرا نیست و اشخاصی که بهره چندانی از آنها نداشته باشند نیز با آموزش درست می توانند کمابیش بخوبی مقصود خود را بیان کنند.

نوشته ها را می توان به اقسام گوناگون تقسیم کرد که یکی از آنها مقاله است. مقاله هم اقسام گوناگون دارد که یکی از آنها مقاله های تحقیقی و استدلالی است. این کتاب به منظور آموزش نوشتن چنین مقالاتی به دانشجویان فلسفه تالیف شده است.

اما شاید، با توجه به فقدان منابع کافی در آموزش نگارش مقالات تحقیقی و استدلالی، ترجمه این کتاب به کار طیف وسیع تری آید و عموم دانشجویان را در بیان منظم تر و مستدل تر مطالب شان یاری کند.

مولف کتاب، الویشس پی. مارتینیک، استاد فلسفه دانشگاه تگزاس و متخصص در تاریخ فلسفه جدید و فلسفه زبان است.