آرشیو پنجشنبه ۵‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۳۳۲۷
سیاست
۳
تاریکخانه

پرسپولیس چند ریشتر لرزاند؟

شهرام شهیدی

هرگز نه فکر می کردم نه دلم می خواست پرسپولیس زلزله با زلزله به لیگ برگردد. یعنی درست که هنوز هم از برد شیرینش در اهواز قند توی دلم آب می شود (هفته بعد در مورد قند و ماجراهایش با شما حرف دارم) و درست که پرسپولیس این فصل فارغ از رتبه اش در جدول واقعا همان پرسپولیس زلزله شده اما اصلادلم نمی خواست در شبی که این زلزله، فولاد را در اهواز برد واقعا زلزله بیاید و هموطنان مرا این همه بترساند. برای همین از موسیو شیطان خواستم بررسی کند ببیند ما در موقع بروز زلزله باید چه... نخیر. مادموازل ناتو نمی گذارد که. می پرد وسط حرفم و یکهو می گوید باید چه بپوشیم. اما این سوال ما نیست. اصل سوال ما و تحقیق موسیو شیطان دقیقا این است که موقع زلزله باید چه کنیم؟

و اما نتیجه تحقیقات موسیو شیطان به این شرح است:

1- اگر خدای ناکرده زلزله آمد و شما زنده ماندید خیلی سعی نکنید از منطقه تان خارج شوید. اگر از زلزله جان سالم به در برده اید دلیل نمی شود از ترافیک و هجوم ملت جان به در برده باشید.

2- این درست که انبار کردن برخی اقلام ضروری مانند نان خشک و آب معدنی و چراغ قوه و جعبه کمک های اولیه خیلی کار خوبی است اما هر چیزی حدی دارد. یعنی چه که شما هشتصد و سی و سه باکس آب معدنی و دویست هزار شکلات با تاریخ مصرف پانزده شهریور نود و چهار و دو هزار و سیصد قرص نان بربری انبار کرده ای؟ خسارتی که دور ریز انبار شما به کشور می زند زلزله نمی زند.

3- عمه سازنده بنا و مهندس ناظر ملکی که در آن ساکن هستیم یا روح اجدادشان را هرگز نباید از ذهن خارج کنیم یا فراموش کنیم. آنها از جمله مواردی هستند که یاد کردن شان در هنگام وقوع زلزله به اندازه وجود آب آشامیدنی خاصیت دارد.

4- موقعی که زلزله می آید در محل امن باید پناه بگیرید. عکس سلفی گرفتن با لرزش ساختمان و آپلود کردن عکس در اینستاگرام کمکی به زنده ماندن شما نمی کند. آدم سر لایک بیشتر داشتن که نباید خودش را به کشتن بدهد.