آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۳۸۸
روزنامه فردا
۲۰
تهران پس از زلزله

ستاری: خرابی! خرابی!

تهران در روز پس از زلزله احتمالی اش چطور خواهد بود؟ این سوالی است که می توان در روزهایی که شایعه رخ دادن زلزله همه را به وحشت انداخته، از خود پرسید، به این امید که شاید بتوان تا فرصت هست، از هراس های آن روز هول آور کاست. دکتر جلال ستاری که تهران را از دریچه اسطوره های ادبی اش در کتاب «اسطوره تهران» مورد کنکاش قرار داده و نگاهش به مقوله «شهر» نگاهی فرهنگی است، در این گپ کوتاه، تهران پس از زلزله را تهرانی سراسر «خرابی» توصیف می کند:

در جریان هستید که اخیرا شایعاتی در مورد زلزله تهران منتشر شده است؟

بله! این شایعات را شنیده ام و البته نگران کننده هستند. یادآوری زلزله در هر حالی می تواند نگران کننده باشد. همه آنهایی که این شایعه را شنیده اند، قطعا آن را باور نکرده اند چراکه می دانند زلزله را نمی شود پیش بینی کرد اما درهرحال یادآوری خطری که بیخ گوشمان خوابیده می تواند باعث نگرانی شود.

فکر می کنید، روز پس از زلزله احتمالی، تهران چه چهره ای خواهد داشت؟

اولین کلمه ای که به ذهنم می رسد، «خرابی» است. تهران خراب و ویران! تهرانی که براساس شدت زلزله، میزان خرابی اش را نمی توان سنجید چراکه ممکن است وخیم تر از لرزه ها، ویران شده باشد. خرابی! خرابی! خرابی!

شما مدت زیادی پیش از عزیمت به کرج، در تهران و در یکی از محله های قدیمی و تاریخی پایتخت زندگی می کردید، فکر می کنید زلزله با این بخش از شهر چه خواهد کرد؟

پیش از اینکه از تهران به کرج بیایم، در خیابان امام خمینی (سپه) که یکی از خیابان های تاریخی تهران است، زندگی می کردم، روز پس از زلزله، در این خیابان یا خیابان های مشابه که قدیمی و فرسوده هستند، طبیعتا شاهد ویرانی گسترده تری خواهیم بود. به عبارتی اگر مراقبت ها در حوزه های مختلف اتفاق نیفتاده باشد و اگر سعی در بهبود مقاوم سازی و امنیت کوچه های باریک و معبرهای تردد نشود، محله های قدیمی در برابر زلزله شکننده تر خواهند بود. اگر امروز به پیشگیری از بحران تهران فکر نکنیم، فردای زلزله، دیگر دیر است!