آرشیو پنجشنبه ۱۲‌شهریور ۱۳۹۴، شماره ۲۳۸۸
جامعه
۱۶

رئیس مرکز خشک سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی اعلام کرد: 7 سال خشک سالی شدید در 10 استان

مهر: رئیس مرکز خشک سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از بروز خشک سالی شدید در 10 استان در هفت سال گذشته و 17 استان، در سه ماه گذشته خبر داد.

شاهرخ فاتح افزود: بر اساس شاخص کوتاه مدت SPEI که به نوعی هم میزان بارش و هم میزان تبخیر و تعرق را در نظر می گیرد، در دوره سه ماهه گذشته تا پایان مرداد 94، عمده مناطق کشور با خشک سالی مواجه بوده اند.به گفته وی، در این مدت بخش هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و سمنان با خشک سالی شدید دست وپنجه نرم کرده اند. رئیس مرکز خشک سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تصریح کرد: بر اساس همین شاخص و در سه ماه گذشته تا پایان مرداد 94، تمام استان های مذکور به علاوه استان های همدان، مرکزی، البرز، تهران، گیلان، مازندران، اصفهان، چهارمحال وبختیاری، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر و خوزستان، خشک سالی خفیف تا متوسطی را پشت سر گذاشته اند.فاتح اظهار کرد: بر اساس این شاخص، سایر مناطق کشور که البته بخش بسیار کوچکی را تشکیل می دهند، در این مدت در شرایط نرمال بوده اند. وی افزود: برای بررسی بلندمدت از شاخص SPI که صرفا بارش را بدون تبخیر و تعرق در نظر می گیرد، استفاده می شود.

رئیس مرکز خشک سالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: بر اساس این شاخص، در هفت سال گذشته یا 84 ماه گذشته تا پایان مرداد 94 بسیاری از استان ها دچار خشک سالی شدید بوده اند که شامل بخش هایی از استان های سمنان، تهران، مرکزی، مازندران، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، بوشهر، خوزستان و کرمانشاه می شود.

فاتح اظهار کرد: در این مدت تمام استان های مذکور به علاوه استان های قزوین، البرز، قم، لرستان، ایلام، کردستان، کهگیلویه وبویراحمد، هرمزگان و سیستان وبلوچستان خشک سالی خفیف تا متوسط را پشت سر گذاشته اند. وی تصریح کرد: بر اساس این شاخص در 84 ماه گذشته تا پایان مرداد 94، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل و بخش هایی از همدان، خراسان شمالی، کرمان، یزد، اصفهان و زنجان شرایط ترسالی را نشان می دهند.