آرشیو چهارشنبه ۸ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۱۰
روزنامه فردا
۱۶
آچارکشی

چرا درخت ها در رفتند؟

پوریا عالمی

ما با این قضیه کنار آمده بودیم که سبزیجات تهران با فاضلاب انسانی تهران آبیاری می شود و اعتراضی هم نداشتیم. اما دیروز جام جم گزارش داد که علاوه بر سبزیجات، کاهو، ذرت و گندم نیز در تهران با فاضلاب انسانی آبیاری می شود.

اما دیگر سکوت جایز نیست. این عین سوءاستفاده از مردم است. چطوری؟ این طوری که یک بار از مردم پول آب می گیرند، یک بار پول خوردنی می گیرند، یک بار مالیات می گیرند، یک بار هم پول ساخت فاضلاب می گیرند بعد با همان فاضلابی که پول تولیدش را از خود مردم گرفته اند، سبزی و کاهو و گندم و ذرت می کارند و باز همان را به مردم می فروشند. درحالی که باید یک پولی به مردم دستی بدهند.

البته ممکن است شما فکر کنید این خوردوخوراکی که با پساب و فاضلاب انسانی به وجود می آید، بیماری زا و سرطان زا باشد. اما این طوری نیست. ما از یک مقام مسئول که تخصص فاضلابی داشت سوال کردیم، گفت: مردم باید خوشحال باشند که سبزیجات و گندم و ذرتشان با فاضلاب انسانی آبیاری می شود. اگر با فاضلاب حیوانی آبیاری می شد خوب بود؟

همچنین این مقام مسئول گفت: هیچ جای دنیا مقامات مسئول شاعرپیشه ندارد.

ما پرسیدیم چه ربطی دارد؟

مقام مسئول گفت: هیچی دیگر. آبیاری سبزیجات و گندم با فاضلاب انسانی نگاه شاعرانه به مردم است. چون فاضلاب و کود برای رشد گیاهان و درخت مناسب است. اگر مردم را درخت بدانیم، پس لاجرم باید از فاضلاب و کود انسانی برای رشدشان استفاده کرد.

درخت ها بعد از شنیدن این اظهارات، دوپا از مردم قرض کردند و در رفتند و در افق گم شدند.