آرشیو پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۱۷
سیاست
۲

در گفت وگو با نیویورکر، ظریف: هرکاری که می کنم برایم هزینه دارد

ایسنا: وزیر خارجه ایران در گفت وگو با نشریه آمریکایی «نیویورکر» به سوالاتی درباره دست دادن با اوباما و توافق هسته ای پاسخ داد. محمدجواد ظریف در پاسخ به این سوال که دست دادن شما با رئیس جمهوری آمریکا چه پیامدهایی برای شما در کشورتان خواهد داشت، گفت: «همین حالاهم هزینه هایی در کشورم داشته است. بااین حال هر کاری که می کنم، در کشورم برایم هزینه دارد. بنابراین این یک رویداد خیلی غیرمعمول نیست».

او در جواب این سوال که آیا می دانستید اوباما قصد دارد با شما دست بدهد، عنوان کرد: «خیر، مرسوم نیست که رئیس یک حکومت برای دست دادن با یک وزیر خارجه برنامه ریزی کند. اینکه یک رئیس جمهور در این باره برنامه ریزی کند یک کسر شان برای او محسوب می شود. اوباما دو ساعت پیش از آن در مجمع عمومی سخنرانی کرده بود و ما انتظار نداشتیم که به سالن مجمع عمومی بازگردد. درحالی که من در حال خروج از سالن بودم، باراک اوباما به دلیلی که من نمی دانم، در حال ورود به سالن بود و ما تنها با یکدیگر روبه رو شدیم. به نظر من بیشتر این یک تصادف بود».

خبرنگار نیویورکر پرسید، چرا آقای روحانی، رئیس جمهور ایران، تمایلی به گفت وگو با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، نداشت؟ مسئولان کاخ سفید اعلام کرده بودند که علاقه مندند این بار روحانی با اوباما دیدار کند. ظریف پاسخ داد: «به این علت که ما معتقدیم درحال حاضر برنامه ما اجرای توافق است و اولویت نخست ما این است. نباید کاری صورت گیرد که شرایط پیچیده شود. آنچه برای ما مهم است محتواست نه ظاهر، منظور من عکس گرفتن با یکدیگر است». وزیرخارجه ایران در جواب این سوال که دستور کار بعدی ایران و آمریکا چه خواهد بود؟ گفت: «من در هر زمان یک گام برخواهم داشت اما این گام ها قاطع خواهند بود و شما آثار آن را دیدید. اگر ما در یک جهت باشیم و به اجرای با حسن نیت برنامه جامع اقدام مشترک ادامه دهیم این امکان را خواهیم داشت که مقداری اعتماد ایجاد کنیم که ما را قادر می کند مسائل دیگر را نیز حل کنیم».

روز گذشته هنگام خروج ظریف از مراسم درگذشت سفیر ایران در اسلوونی که در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار می شد، دانشجویی با صدای بلند از او پرسید: «مخاطب حرف های امروز آقا چه کسی بوده است؟» این دانشجو به همراه تعدادی دیگر بعد از آن، شعار مرگ بر آمریکا سر دادند.