آرشیو پنج‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۱۷
آی تی
۱۵

رویترز گزارش می دهد: توافق هسته ای و بازار 80 میلیونی خرده فروشان بین المللی

حسین هوشمند

با اعلام آمادگی یک شرکت ایرانی فعال در زمینه زیرساخت های لجستیک، انبارداری و توزیع برای ورود به فضای همکاری های بین المللی، خبرگزاری رویترز ضمن بازتاب این مسئله، به تشریح فرصت های موجود برای خرده فروشان خارجی پرداخت. پس از حاصل شدن توافق هسته ای ایران با جامعه جهانی که منجر به رفع تحریم ها خواهد شد، فضای تجارت الکترونیک ایران به یکی از بزرگ ترین پتانسیل ها در منطقه خاورمیانه برای حضور فعالان خارجی بدل می شود. درواقع توافق هسته ای ایران موجب شده است خرده فروشان بین المللی به بازار 80 میلیونی ایران وارد شوند. شرکت تجارت الکترونیک «پرداخت» به عنوان اولین مرکز ارائه دهنده خدمات و سومین مرکز اجرائی در ایران، خدماتش را به خرده فروشی بین المللی گسترش داده است.

از سال 2002، بازار تجارت الکترونیک ایران، سالانه 50 درصد رشد داشته و براساس آمار رسمی، هم اکنون ایران بیشترین تعداد گوشی های هوشمند، ضریب نفوذ اینترنت و بالاترین نرخ رشد تجارت الکترونیک در خاورمیانه را داراست. دو سوم این بازار 80 میلیونی قدرتمند، جوانان تحصیل کرده زیر 35 سال هستند و برهمین اساس یک بازار بسیار وسوسه برانگیز برای خرده فروشان بین المللی است. رضا امیدسالاری، مدیرعامل شرکت «پرداخت»، می گوید: «بسیاری از شرکت های بین المللی خواهان ورود به بازار ایران هستند. در طول چند ماه اخیر ما نظرات بسیاری از فروشندگان بین المللی را دریافت کرده ایم که درباره نگهداری و انبارداری، بسته بندی و موعد تحویل محصولاتشان در ایران ابراز گلایه می کردند. بنابراین ما به عنوان پیشگام در صنعت لجستیک ایران و با استفاده از منابع کنونی شرکت، تصمیم گرفتیم خدماتمان در زمینه مدیریت لجستیک را به خرده فروشان بین المللی گسترش دهیم»درحالی که فعالیت های بزرگ بین المللی در بازار کشورهای توسعه یافته، به حداکثر پتانسیل خود رسیده، این شرکت ها در جست وجوی فضای رشد و گسترش بیشتر کسب وکارشان به بازارهای درحال توسعه چشم دوخته اند.

آمادگی شرکت های ایرانی در راستای رفع تحریم ها برای پاسخ گویی به این تب وتاب، می تواند ایران را به انتخاب اول سرمایه گذاری در منطقه بدل کرده و درنهایت به توسعه پایدار و بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر شود. از سال 2002 تاکنون، بازار تجارت الکترونیک ایران با نرخ رشد سالانه 50 درصدی روبه رو بوده و براساس آمارهای مراجع رسمی، ایران هم اکنون بیشترین تعداد گوشی هوشمند، بالاترین ضریب نفوذ اینترنت و بیشترین نرخ رشد تجارت الکترونیک در خاورمیانه را از آن خود کرده است.