آرشیو پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۱۷
روزنامه فردا
۲۰

پیشنهاد

علاقه مندان به کتاب و ادبیات در این سال ها، آشنایی خود با نویسندگان بزرگی چون: گونتر گراس، ساراماگو، هرتا مولر، لوکلزیو و... را مدیون جایزه نوبل می دانند. نشر ثالث به انگیزه پنجشنبه 16 مهرماه (18 اکتبر) روز اهدای جایزه نوبل، مراسمی با عنوان «نوبل و مترجمان» برگزار می کند. در این مراسم مترجمانی چون: ع. پاشایی، خجسته کیهان، اسد امرایی، مهدی غبرایی و... درباره نوبل و آثاری که ترجمه کرده اند سخنرانی خواهند کرد و کتاب هایشان را برای دوستداران امضا می کنند. مراسم از ساعت شش بعدازظهر درحالی که برنده نوبل امسال معرفی شده، در کافه کتاب نشرثالث، واقع در خیابان کریمخان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک 148 آغاز می شود. حضور برای عموم دوستداران آزاد است.

«تجلی غدیر» نام نمایشگاهی است که تا 22 مهر ادامه دارد. این نمایشگاه روز سه شنبه با حضور استادان و صاحب نظران در نگارخانه «گل نرگس» اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران آغاز شد. در این افتتاحیه، مهرشاد کاظمی، رئیس ارشاد اسلامی شهر تهران، پروفسور سیدحسن امین، حافظ شناس و استاد حقوق بین الملل، مهدی آذرفر، پیش کسوت تئاتر و تلویزیون، حسین احسنت، عضو انجمن خوشنویسان کشور، عباس مرادی هنرمند تئاتر، علیدوستی و رحمان مقدم حضور داشتند. در این نمایشگاه 32 اثر ترکیبی مس و فیروزه به سرپرستی احمد کجوری گردهم آمده است.

«دنیای قلم» جدید منتشر شده است و در این شماره رابطه فرهنگ و سیاست از نگاه احمد پورنجاتی با عنوان «یقه گیری های سیاسی عامل ایجاد شکاف در جامعه» بررسی شده است. در این شماره درباره کلمه «جنگ» مطالبی گردآوری شده و یکی از عناوین این مجموعه گفت وگو با سروش دباغ درباره ارتباط اخلاق و جنگ است که با تیتر «جنگ محمل و توجیه اخلاقی ندارد» در کنار سیم خاردار روی جلد قرار گرفته است. نگاه فریدون صدیقی، روزنامه نگار شناخته شده، به روزنامه نگاری با عنوان «همه زندگی پاسخ پرسش هاست» یکی دیگر از مطالب خواندنی این نشریه است. این نشریه که به مدیرمسئولی «عذرا فراهانی» منتشر می شود، در یک پیشنهاد فوق العاده برای مخاطبان طرح اشتراک نیم بها را مطرح کرده است. این شماره مجموعه ای از مطالب خواندنی درباره جنگ و همین طور فرهنگ و هنر را در کنار هم قرار داده است؛ مطالبی درباره آثار هنری یک ماه گذشته ایران و جهان. همچنین بررسی فرهنگ و هنر بلغارستان می تواند یکی از جذابیت های این نشریه باشد.