آرشیو پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴، شماره ۲۴۱۷
روزنامه فردا
۲۰
آکادمی

برندگان نوبل شیمی 2015 معرفی شدند

گروه علم: دیروز (چهارشنبه 15مهر) فرهنگستان علوم سوئد، برندگان امسال نوبل شیمی را معرفی کرد. جایزه نوبل شیمی امسال به سه نفر به نام های «توماس لیندال»، «پاول مادریچ» و «عزیز سانکار» اهدا شد. در بیانیه فرهنگستان علوم سوئد آمده است که این جایزه به دلیل بررسی مکانیسم یا سازوکار و طرز بازسازی دی ان ای به این سه نفر اهدا می شود. مبلغ کل این جایزه هشت میلیون کرون سوئد است که به طور مساوی بین این سه نفر تقسیم می شود. همه اطلاعات ژنتیک که بیان می کند بدن انسان و دیگر موجودات زنده چگونه شکل می گیرد و دستورالعمل هایی که بیان می کند بدن ما چگونه کار کند، در ژن های ما نهفته است که از سلولی به سلول دیگر و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود. اهمیت این پژوهش ها در این است که موضوع مهم بازسازی این ژن ها را بررسی کرده است. ژن های ما دائم در معرض تخریب به دلیل تاثیرهای محیط هستند؛ با این همه، ژن ها همچنان سالم و بی عیب باقی می مانند. یعنی دی ان ای همیشه آسیب می بیند، اما دلیل اینکه ماده ژنتیکی تخریب نمی شود این است که مجموعه ای از سیستم های مولکولی درون سلول، پیوسته به نظارت بر ساختار دی ان ای و ترمیم آن می پردازند. برندگان نوبل شیمی امسال نشان دادند که سلول ها کار بازسازی دی ان ای را چگونه انجام می دهند و به چه روشی از اطلاعات ژنتیک خود محافظت می کنند.

آشنایی با برندگان:

«توماس لیندال»؛ متولد 1938 در استکهلم سوئد است. وی دکترای خود را در سال 1967 گرفت و از سال 1978 تا 1982 استاد شیمی پزشکی و فیزیولوژیک دانشگاه گوتنبرگ بود. وی هم اکنون مدیر گروه پژوهش های سرطان در آزمایشگاه کلیر هال انگلستان است.

«پاول مادریچ»؛ متولد 1946 و شهروند آمریکاست. دکترایش را در سال 1973 از دانشگاه استنفورد آمریکا گرفت. وی پژوهشگر موسسه پزشکی هووارد هیوز و استاد بیوشیمی مدرسه پزشکی دانشگاه دیوک دورهام آمریکاست.

«عزیز سانکار»؛ متولد 1946 در ساوور ترکیه و شهروند آمریکا و ترکیه است. دکترایش را در سال 1977 از دانشگاه تگزاس در دالاس آمریکا گرفت. استاد بیوشیمی و بیوفیزیک مدرسه پزشکی دانشگاه نورث کالیفرنیاست.