|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق94/8/23: فضاهاي نو، فضاهاي گمشده
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2447 23/8/94 > صفحه 10 (معماري) > متن
 
      


فضاهاي نو، فضاهاي گمشده
چند روايت از جايزه معماري آسيا


شرق: مجله A٢ (Architecture and Art) Magazine امسال اولين دوره جايزه معماري آسيا را با همکاري دانشگاه ها، موسسات فرهنگي و حرفه اي آسيايي و با هدف بازشناسي و معرفي دستاوردهاي قاره آسيا در حوزه نظري و عملي و شهرسازي برگزار کرد. قرار است اين رويداد سالانه باشد و امسال اولين برنامه خود را در کشور ترکيه اجرا کرد. سال آينده نيز قرار است جايزه معماري آسيا در يکي از کشورهاي آسياي شرقي برگزار شود.
     نخستين جايزه معماري آسيا در تاريخ ٢٤ مهر (١٦ اکتبر)، در دانشکده معماري دانشگاه ITU در استانبول با حضور شرکت کننده هايي از کشورهاي مختلف آسيايي برگزار شد و داوراني چون رومي خوسلااز هند، سونگ سانگ از کره جنوبي، بهرام شيردل از ايران، ياووز سليم سپين و سينان مرت از ترکيه و احمد زهادي برگزار کننده و صاحب مجله بين المللي A٢، در هفت شاخه ساختماني -مسکوني، تجاري، عمومي، بازسازي، شهري، معماري داخلي و پروژه هاي آينده، جوايزي را به معماران آسيايي اهدا کردند.
     اکنون که اسامي برندگان نخستين جايزه معماري آسيا اعلام شده است، نگاهي مي اندازيم به اهميت اين جايزه و چشم اندازي که مي توان براي کشور ايران، به عنوان يکي از کشورهاي آسيايي، متصور بود. احمد زهادي، برگزارکننده جايزه معماري آسيا، درباره اهميت اين جايزه مي گويد: معماري آسيا در طول تاريخ به چندگونگي تمايل داشته است. تمدن هاي موجود در اين قاره از ايران گرفته تا چين و از هند تا عثماني، به ايجاد يک نقشه معماري متفاوت، غني و متنوع كمك کرده اند كه حاصل آن به وجود آمدن فضاهاي شهري بي مثال و بديعي مانند استانبول، اصفهان، سمرقند، کلکته، پکن و توکيو بوده و اينها همگي عميقا معماري قاره هاي آمريکا، آفريقا و اروپا را متاثر کرده اند و اين تاثير آن چنان محسوس است كه نمي توان ديني را كه معماري قاره هاي ديگر به معماري آسيا دارند، ناديده گرفت؛ ازهمين رو اين نقش تاثير گذار معماري و فرهنگ شرق در غرب، شايستگي بررسي ويژه علمي را خواهد داشت. از طرفي مدرنيته در دو قرن گذشته (همان طورکه در تحرکات معماري در غرب نيز مشهود است)، در مشرق زمين نيز موثر بوده و تغييرات فاحشي ايجاد کرده كه در به وجودآوردن چهره شهرها مشهود است؛ البته با نتايجي که عموما رضايت بخش نبوده است. با وجود اين، با وضعيت، رويه و گرايش امروزي مي توان چنين استنباط کرد كه فرهنگ (وابسته به) معماري اخيرا شروع به حرکت در مسير فاصله گرفتن از مدرنيسم کرده است و براي فاصله گرفتن از مدرنيته و بازگشت به ارزش هاي پيشينيان مي کوشد. همچنين معماري معاصر آسيايي (از سه دهه اخير) شروع به ارائه پيشنهادات و راهكارهايي بر مبناي شرايط و احتياجات جغرافيايي و فرهنگي خود کرده است. جايزه معماري آسيا بر آن است به منظور تحقق سازگاري اقليمي، اجتماعي، فرهنگي و در نهايت ايجاد معماري منطبق با نياز ها و شرايط امروزي كشور هاي آسيا با هدف پيروي از مدرنيته و حفظ ارزش هاي بنيادين تاريخي، رسالت خود را به انجام رساند.
     وي همچنين ادامه مي دهد: در راستاي نيل به اهداف تعريف شده دو مجله تخصصي معماري و ساختمان و A٢، با افتخار جايزه معماري آسيا در سال ٢٠١٥ در کشور ترکيه و در شهر استانبول به ميزباني دانشگاه ITU برگزار شد و در همين نخستين سال، از نظر علمي و حرفه اي سطحي بسيار بالادارد و با حضور پرشور معماراني از گوشه و کنار جهان و بازتاب هاي داخلي و بين المللي، همراه و ارزنده بوده است.
     يکي از مهم ترين اهداف بلند مدت اين جايزه، ايجاد مرجعي علمي -تخصصي براي معماري و دست اندرکاران آن در حوزه داخلي و بين المللي است که حاصل آن پيشبرد نقش ارزنده اين شاخه تخصصي در تعيين چارچوب هاي فرهنگي، اجتماعي و مردمي خواهد بود.
     جايزه معماري آسيا، روندي در توسعه فرهنگي و معماري کشورهاي قاره آسياست که در آن معماران با تاکيد بر ريشه و اصالت کشورهاي اين قاره، تصوير و جهت مسير معماري امروز را رقم مي زنند.
     در کنار مراسم جايزه معماري آسيا، سميناري به منظور آشنايي بيشتر با اهداف برنامه و همچنين بررسي وضعيت معماري مدرن، در آسيا برگزار شد و در آن داوران اين جايزه به بحث و سخنراني پرداختند.
     رومي خسلا، يکي از داوران جايزه معماري آسيا در کنفرانس بين المللي A٢ در دانشگاه ITU استانبول، چند ويژگي شاخص معماري معاصر آسيا را مي ستايد؛ از جمله تداوم دوران پيش از مدرنيسم، در عين داشتن هويتي دورگه و گنجاندن آگاهانه آن در فضايي فلسفي که با کنش هاي مقدسِ متقابل اشيا و موجودات درهم تنيده و ادغام شده است. او نتيجه مي گيرد آسيا خوش شانس بوده که هرچند به زحمت، اما توانسته اين ارزش هاي اجتماعي را، که زماني عالم گير بودند، ولي با تحميل مدرنيسم به ارزش هاي منسوخ تمدن يهودي-مسيحي از بين رفتند، حفظ کند. قرن بيستم، آزادي و مدرنيسم به همراه آورد؛ اما هولوکاست که ميليون ها زندگي را از بين برد، بنيادهاي اخلاقي آن تمدن را ويران کرد. حالادر شروع اين هزاره، شايد ميراث آسيا، مسئوليتِ بزرگ توصيف يک آرمان شهر جديد باشد. رومي، حضور برخي از اين عوامل را در معماري معاصر آسيا جست وجو مي کند.
     امره ارولات، درباره گرايش معمارانه رايج در معماري ترکيه به ايراد سخنراني پرداخت. ارولات مدير استوديويي است که هدفش تمرکز بر «موقعيت» و گسترش آن از طريق قابليت هاي ذاتي است. او ديدگاه خود درباره چگونگي تاثير تحولات سياسي، اجتماعي، کالبدي و محيطي کشورش را بر گرايش هاي معمارانه در طول زمان تجزيه و تحليل مي کند.
     بهرام شيردل تنها داور ايراني جايزه معماري آسيا نيز به موضوع کلان شهر در قرن بيستم و قرن بيست و يکم پرداخت و اشاره کرد: من مکاني را درک مي کنم که ساختارهاي فضايي متفاوت آن، بازنمودي از حضور چندگانه ما در اين دنيا باشد. ايجاد فضاي جغرافيايي ناهمگن، در واقع فضايي متقارن براي تمدن ها خلق مي کند که درآن ايدئولوژي از ماده جدا مي شود. معماري شهري در قاره آسيا با الهام از چهار تمدن معتبر شکل گرفته است: چين، هند، ايران، و بعدها ژاپن. پيشرفت و نوگرايي که رهاورد معماري مدرنيستي بود، به بافت شهرهاي آسيا تحميل شد و شهروندان آسيايي را با فضايي بيگانه و متفاوت با ساختار فکري و فيزيکي شان روبه رو کرد. در اين دوران، هزاره سوم (در آسيا باستاني تر) و قرن بيست و يکم، شاهد پديده ظهور معماران، از بيروت گرفته تا سايگون، هستيم که باجديت سعي دارند با ايجاد فضاهاي نو، فضاي گمشده تمدن کهن را دوباره زنده کنند.
     سئونگ اچ سانگ از کره گفت: در سال ٢٠٠٠ که نمايشگاه جهاني معماريِ دوسالانه ونيز، موضوع خود را «زيبايي شناسي کمتر، اصول اخلاقي بيشتر» اعلام کرد، من کمي غافلگير شدم. مدت ها بود واژه «اصول اخلاقي» را در معماري غرب از ياد برده بودم. اصول اخلاقي از ارتباط ميان خود و ديگران پديدار مي شود. معماري غربي، زير سلطه روش هاي قائم به ذات، با اصول اخلاقي کاملاغريبه شده است؛ اما براي نياکان ما اصول اخلاقي يک ضرورت بود. نخستين اصل معماري براي آنها رعايت اصول اخلاقي بين زمين و ساختمان، بين ساختمان و ساختمان، و بين انسان و انسان بود؛ بنابراين معماري ما با طبيعت، با محيط پيرامون، و با انسان هماهنگي كامل داشت. منظري خلق مي کرد که در آن همه چيز هماهنگ مي شد. در آغاز اين عصر جديد، معماري غربي که هميشه ادعاي تسلط بر هماهنگي را داشت، به جست وجوي الگوي جديدي برآمد. در زبان کره اي واژه «تئوموني» به معناي نقش و نگار حک شده روي زمين است. وقتي مي گويند «هيچ تئوموني وجود ندارد»، يعني هيچ اساس و دليلي براي آن وجود ندارد. اين معناي فوق العاده اي است. کمترين معنايش اين است که نياکان ما زندگي را چيزي جدانشدني از تاريخ حک شده بر زمين تلقي مي کردند.
     برگزاري نخستين جايزه معماري آسيا مي تواند نشانگر اهميت معماري مدرن در اين بخش از دنيا باشد؛ ضرورتي که معماران معاصر را وامي دارد با توجه به پيشينه تاريخي و معماري سنتي کشورهاي آسيايي، نگاه تازه اي به معماري اين بخش از جهان، با همه مسائل و رخدادهاي گونه گونش، اندازند و مسائل اقليمي، جغرافيايي و فرهنگي خود را جداي از آنچه در اين سال ها معماري غرب به آن تحميل کرده است، در طراحي هاي شان لحاظ کنند.
     جايزه معماري آسيايي A٢ در نخستين سال برگزاري خود با استقبال در خور توجهي رو به رو شد. در اين رقابت دومرحله اي، در مرحله نخست و در مهلت يک ماه و نيمه ارسال پروژه، بيش از ٦٠٠ پروژه از ١٩ کشور آسيايي (افغانستان، اندونزي، آذربايجان، ايران، بنگلادش، تايوان، تايلند، ترکيه، چين، ژاپن، سريلانکا، سنگاپور، عربستان سعودي، قطر، کره جنوبي، لبنان، نپال، ويتنام و هند) و از معماراني از سراسر جهان ( شامل کشورهاي آسيايي يادشده و نيز پنج کشور غيرآسيايي انگلستان، ايالات متحده آمريکا، ايتاليا، آلمان و کانادا) در هفت شاخه مسکوني (شامل ويلا، مجتمع هاي مسکوني)، اداري- تجاري (شامل مجتمع هاي اداري، تجاري، فروشگاه ها، کارخانه ها و کارگاه هاي توليد)، عمومي (شامل ورزشي-تفريحي، آموزشي، گردشگري، فرهنگي، مذهبي، حمل ونقل، مدني)، پروژه هاي شهرسازي/ روستايي/ مشارکت مردمي/ منظر و فضاهاي عمومي شهري، پروژه هاي مرمت/ احيا/ نوسازي/ بازسازي (تاريخي و جديد)، معماري داخلي و طرح هاي ساخته نشده / پروژه هاي آينده، شرکت کردند. از اين تعداد، نزديک ٤٠٠ پروژه با مقررات و شرايط تعريف شده با شرايط جايزه هم خواني داشتند و براي رقابت در دور نخست پذيرفته شدند. در مردادماه ١٣٩٤، پروژه هاي شرکت داده شده در هفت شاخه تعريف شده براي جايزه، از سوي هيات داوري -رومي خسلااز هند، سونگ اچ سانگ از کره جنوبي، بهرام شيردل از ايران، ياووز سليم سپين و سينان مرت از ترکيه- بررسي و بر اساس خط مشي اصلي و نيز معيارهاي تعريف شده براي جايزه، ارزيابي شدند. معيارهاي ارزيابي پروژه ها عبارت بودند از: دستاوردهاي طراحي، مطالعات و تحليل برخاسته از بستر و محيط، دستاوردهاي فني، کاربست خلاقانه مواد و مصالح، پايداري محيطي/ بازنمايي حس مکان و بوم، بازنمايي هويت فرهنگي-اجتماعي، مسئوليت اجتماعي / مشارکت و ارتباط مردمي - اجتماعي- شهري، اثرگذاري و بازنمايي شرايط و مشخصات اقتصادي. در دور نخست، ١٤٥ پروژه درهفت شاخه جايزه، با موفقيت حد نصاب امتياز تعريف شده را کسب کردند و براي شرکت در مرحله دوم مسابقه و نيز شرکت در نمايشگاه پروژه هاي برگزيده، دعوت شدند. داوري مرحله دوم مسابقه در تاريخ دوازدهم اکتبر ٢٠١٥ (٢٠ مهرماه ١٣٩٤) در دانشکده معماري ITU صورت گرفت و بر اساس راي و دفاع داوران، مراتب اول تا سوم هريک از شاخه هاي هفت گانه تعيين شدند. همچنين براساس نظر داوري در پنج شاخه، علاوه بر نفرات اول تا سوم، از پروژه هايي تقدير شد. به اين ترتيب در مراسم اعلام برندگان مسابقه و با حضور جمع در خور توجهي از نمايندگان پروژه هاي منتخب مرحله اول، مجموع بيست و يک مدال و هشت تقديرنامه ITU به برندگان و تقديرشدگان جايزه AAA٢ ٢٠١٥ اهدا شد. جايزه معماري آسيا به صورت سالانه از سوي مجله بين المللي A٢ برگزار مي شود. اين جايزه در هفت گروه ساختماني مسکوني (شامل ويلا، مجتمع هاي مسکوني و ...)، اداري-تجاري( شامل مجتمع هاي اداري، تجاري، فروشگاه ها، کارخانجات و کارگاه هاي توليد)، عمومي (شامل مکان هاي ورزشي-تفريحي، آموزشي، گردشگري، فرهنگي، مذهبي، حمل ونقل، مدني)، پروژه هاي شهرسازي، روستايي، مشارکت مردمي، منظر و فضاهاي عمومي شهري (نظير خيابان، ميادين و...)، پروژه هاي مرمت، احيا، نوسازي، بازسازي (تاريخي و جديد) و طراحي داخلي برگزار شد و در هر شاخه، سه برنده معرفي و از تعدادي تقدير شد. در نخستين مراسم جايزه معماري آسيا که روز ٢٤ مهر ماه به کار خود پايان داد، ۲۱ مدال به برندگان تقديم شد که سهم معماران ايراني، شش مدال شامل دو طلا، دو نقره و دو برنز همراه با تقدير از شش پروژه، بود. در بخش پروژه هاي تجاري، پروژه «Loom Shade for Amber Denim at Gazipur»، طراحي جبير حسن از بنگلادش بود که رتبه اول را به دست آورد.
     پروژه «Billboard»، طراحي شده از سوي شينتارو ماتسوشيتا، تاکاشي سوزوکي و نائوهيتو ايکوتا از ژاپن، مقام دوم و پروژه «Zorlu Levent»، طراحي شده از سوي ملکان گورسل و مورات تابانلي اوگلو از ترکيه، برنده رتبه سوم اعلام شد.
     در بخش پروژه هاي نوآورانه نيز پروژه «Pont Mutin»، طراحي شده از سوي ميچيا سوکانو از ژاپن، رتبه دوم و پروژه «esprit-N» طراحي شده از سوي ميچيا سوکانو از ژاپن، رتبه سوم را گرفت.
     در بخش بازسازي، پروژه «Cer Modern Art Center»، طراحي شده از سوي شرکت Uygur Architects از ترکيه، رتبه اول را از آنِ خود کرد.
     مسجد «Sancaklar» طراحي شده از سوي امره آرولات از ترکيه، رتبه اول بخش عمومي را به دست آورد.
     پروژه «براي مردم و توسط مردم» که هيل شولت و گريت شيلدر از هلند، در بنگلادش آن را طراحي کرده بودند، رتبه دوم همين بخش را به دست آورد.
     مدرسه «Maria Grazia Cutuli» طراحيِ ماريو کوتولي از ايتاليا در افغانستان، رتبه سوم را کسب کرد.
     همچنين، پروژه «Naman Pure Spa»، طراحي شده از سوي نگويان هوانگ مان از ويتنام، به عنوان طرح برگزيده در اين بخش شناخته شد.
     در بخش مسکوني «خانه BB» طراحي شده از سوي دوان ثان از ويتنام، رتبه دوم و پروژه «فراتر از دره» که کوزوهيکو کيشيموتو از ژاپن آن را طراحي کرده بود، رتبه سوم را از آنِ خود کرد.
     در بخش طراحي شهري، پروژه هاي روستايي، چشم اندازها و فضاهاي عمومي، رتبه اول به پروژه «Gallipolli Peninsula HNP٣ Martydoom»، طراحي شده از سوي Uygur Architect از ترکيه و رتبه دوم اين بخش به «مرکز دوستي» طراحي شده از سوي کاشف محبوب از بنگلادش رسيد.
     مرکز آموزشي «Kwel Ka Baung»، که آلبرت کمپاني و ژان گلاسيمير از آلمان آن را طراحي کرده اند، در لبنان رتبه سوم اين بخش را به خود اختصاص داد. پروژه Ayang Gichatgil طراحي شده از سوي جانگوو جائه از کره جنوبي نيز به عنوان طرح برگزيده اين بخش معرفي شد.
     اما برندگان ايراني مجموعه تجاري جهاني يزد، طراحي بهمن مهرباني، پگاه الهيان و محسن تاجدين بودند و رتبه اول بخش برندگان پروژه هاي آتي و پروژه هاي نوآورانه را کسب کردند. رتبه اول در بخش طراحي داخلي به کافه اسپريس، طراحي شده از سوي هومن بالازاده رسيد و رتبه دوم از آنِ مزون لباس عروس J.S، طراحيِ آرش حيدريان و فهيمه منتظري شد.
     دندان پزشکي آرمان، طراحي ِ دفتر کاما، ايمان شفيعي و بهزاد منش گر رتبه سوم را گرفت.
     همچنين استوديو رسانه ديار، طراحي شده از سوي رضا نجفيان و هتل کندوان، طراحي شده از سوي شيوا آقابابايي از ايران، نيز به عنوان طرح هاي برگزيده اعلام شدند.
     در بخش بازسازي جشنواره معماري آسيا، آب انبار ديوان خانه موزه سازه هاي آبي فارس، طراحي علي سوداگران و نازنين کازرونيان، رتبه دوم را به دست آورد و رتبه سوم اين بخش نيز به ساختمان مبل لمکده، طراحي دفتر طراحي کاما، ايمان شفيعي و بهزاد منش گر رسيد.
     گالري Ave، طراحيِ کاترين اسپريندوف و رضا دانشمير، طرح برگزيده اين بخش اعلام شد.
     در بخش مسکوني، ساختمان مسکوني کهريزک، طراحيِ مهدي کامبوزيا، هلنا قنبري و عليرضا موحدي طرح برگزيده شد.
     در قسمت برندگان بخش طراحي شهري، پروژه هاي روستايي، چشم اندازها و فضاهاي عمومي، نيز «پل طبيعت» طراحي ِ ليلاعراقيان به عنوان طرح برگزيده شناخته شد.
     نمايشگاه «شهر آفتاب»، طراحي ِ حميد ميرميران و ولکوين مارگ نيز عنوان ديگر طرح برگزيده را از آنِ خود کرد.
     در شماره زمستان مجله A٢ قرار است در قالب يک کتاب به جايزه معماري آسيا پرداخته و پروژه هاي برندگان معرفي شود.
    فضاهاي نو، فضاهاي گمشده / چند روايت از جايزه معماري آسيا
    


 روزنامه شرق، شماره 2447 به تاريخ 23/8/94، صفحه 10 (معماري)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 44 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه اقتصاد و بيمه
متن مطالب شماره 97، دي 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است