|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق94/8/23: به آينده حرفه ام اميدوار شدم
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2447 23/8/94 > صفحه 12 (سينما) > متن
 
      


به آينده حرفه ام اميدوار شدم
گفت وگو با مهسا احمدي بهترين بدلكار زن دنيا در سال ٢٠١٥

نويسنده: الهام يزدي ها

«مهسا احمدي» نام غريبه اي براي سينماي ايران نيست؛ به ويژه از زماني که خبر حضور گروه بدلکاري ١٣ در نسخه «اسکاي فال» جيمزباند مطرح شد. حالابا گذشت حدود دو سال از اين ماجرا، مهسا احمدي عنوان برترين بدلکار دنيا در سال ٢٠١٥ را از جشنواره ويژه بدلکاري هاليوود (اکشن آيکن) کسب کرده است. او که پس از انقلاب اسلامي اولين دختر ايراني است که از هواپيما سقوط آزاد کرده؛ حالابا عنوان بهترين بدلکار زن دنيا مي گويد: «اينکه در ٢٦سالگي جايزه بهترين بدلکار هاليوود را بگيري، از نظر من موضوع بسيار بي نظيري است». اما در عين حال گلايه مي کند که مسئولان هنري کشور حتي حرفه اش را هنر نمي دانند. مهسا احمدي هم اکنون سر ضبط سريال «ويکيد سي تي» در آمريکاست اما در اين بين مصاحبه اي اختصاصي با «شرق» انجام داد که در ادامه مي خوانيد.
    
     شما عنوان بهترين بدلکار سال ٢٠١٥ از سوي مراسم «اکشن آيکن» را به دست آورديد که جايزه مهمي برايتان محسوب مي شود. درباره اهميت اين جايزه بگوييد.
     هشت سال است که اين مراسم برگزار مي شود و هر سال بدلکاران آمريکايي به عنوان بهترين ها انتخاب مي شدند يعني هيچ وقت يک بدلکار زن خارجي نتوانسته بود اين عنوان را به دست آورد اما امسال براي اولين بار من به عنوان اولين بدلکار خارجي جايزه «کريستال آوارد» اين مراسم را به دست آوردم. روز برگزاري مراسم، بسياري از بزرگان بدلکاري دنيا تنها آمده بودند که من را به عنوان يک بدلکار زن ايراني ببينند. مثلا«گري پاول»، مدير بدلکاران چند سري آخر فيلم «دو صفر هفت» در حالي از اسپانيا به لس آنجلس آمده بود که همان شب براي حضور در افتتاحيه فيلم «اسپکتر» به لندن پرواز داشت. وقتي به سن فراخوانده شدم، همه بزرگاني که شايد آرزويم باشد کنار آنها کار کنم، ايستاده تشويقم کردند. بسيار هيجان زده بودم و اينکه در ٢٦سالگي جايزه بهترين بدلکار هاليوود را بگيري، از نظر من موضوع بسيار بي نظير است.
    
     فکر مي کنيد جايزه اي که کسب کرده ايد بر جامعه بدلکاري ايران به ويژه زنان تا چه اندازه تاثيرگذار است؟
     من يک دختر ايراني هستم و همه جا با افتخار ايراني بودنم را اعلام مي کنم. در اين مراسم هم برايشان بسيار جالب بود که يک دختر بدلکار ايراني حضور دارد. من توانستم کشورم را در دنيا مطرح کنم و حالاتلاشم اين است که دختران بدلکار را آموزش دهم. راستش در زندگي ام هيچ گاه اين تعداد دختر بدلکار در يک مراسم نديده بودم اما همه آنها فوق العاده بودند و دوست دارم يک روز همين تعداد دختر ايراني بدلکار در چنين مراسم هايي حاضر باشند. شايد آرزوي بزرگي است اما اميدوارم اين اتفاق بيفتد.
    
     درباره تفاوت بدلکاري در سينماي ايران با بدلکاري در سينماي آمريکا صحبت کنيد... .
     مشخص است که زمين تا آسمان بين بدلکاري در سينماي آمريکا با بدلکاري در سينماي ايران تفاوت وجود دارد. البته هيچ تفاوتي در توانايي ما با آنها وجود ندارد اما تنها چيزي که آنها را بالاکشيده، امکانات است. در ايران ما حتي براي تمرين روزانه خود نيز باشگاه نداريم و اين بزرگ ترين ضعف ماست. اگر حداقل امکانات آنها در اختيار ما بود، مطمئنم که بسيار بالاتر از آنها بوديم.
    
     بدلکاري عموما به عنوان حرفه اي مردانه تلقي مي شود. چگونه در اين حرفه توانستيد موانع را کنار بزنيد؟
     از نظر من هيچ چيز تنها مختص به مرد يا مختص به زن نيست. ما در رشته هاي مختلف ورزشي همچون موتورسواري و دووميداني هم ورزشکاراني همچون نورا نراقي، مريم طوسي و سپيده توکلي داريم که حتي از مردان هم قوي تر هستند. از ديدگاه من اگر کسي هدفي داشته باشد و براي رسيدن به آن تلاش کند، هر کاري شدني است.
    
     بدلکاري بخشي از حرفه سينما را مي سازد؛ با توجه به اين موضوع، شما بيشتر نگاهي ورزشي به بدلکاري داريد يا اين حرفه را نوعي بازيگري نيز تلقي مي کنيد؟
     بدلکاري در همه جاي دنيا هنر حساب مي شود يعني يک هنر ورزشي است که در ٩٩ درصد فيلم ها از اين هنر استفاده مي شود و فيلم سازان ترجيح مي دهند براي هرچه واقعي تر نشان دادن صحنه ها به جاي استفاده از تکنيک هاي کامپيوتري از حضور بدلکاران استفاده کنند اما در ايران کاملابرعکس است يعني فيلم سازان بيشتر از افکت هاي کامپيوتري به جاي بدلکاران استفاده مي کنند و جالب است که مسئولان نيز اين حرفه را هنر به حساب نمي آورند يعني خيلي واضح به ما گفتند، کار شما هنر نيست.
    
     و نگاه شما در رابطه با توجه مسئولان سينمايي به حرفه بدلکاري چگونه است؟
     راستش من در طول ٩ سالي که به صورت حرفه اي بدلکاري مي کنم از طرف هيچ ارگاني، مسئولي و... به خاطر اين همه اولين هايي که داشتم تشويق نشدم؛ اما در سطح بين المللي مورد حمايت و تحسين بزرگان بدلکاري قرار گرفتم. من از بي توجهي مسئولان هنري بسيار ناراحتم چون واقعا کشورم را دوست دارم و با تمام وجود مي خواهم براي کشورم کار کنم. اما آنها گفتند که کار تو اصلاهنر نيست که بسيار ناراحت کننده است؛ چون کار من هنر است.
     از روزي که کار بدلکاري را شروع کردم تا به امروز، «ارشا اقدسي» تنها کسي بود که کمکم کرد. حتي زماني که براي اولين بار مي خواستم جلوي دوربين بيايم هيچ کارگرداني به من اعتماد نداشت اما او به من اعتماد کرد. معتقدم ٥٠ درصد موفقيتم به خاطر کمک هاي «ارشا اقدسي» است.
    
     حرفه شما به نوعي بازي با خطر نيز محسوب مي شود. چگونه با ترس ها و خطرات اين حرفه مواجه مي شويد؟
     راجع به ترس بايد بگويم که ما اصلاآدم هاي نترسي نيستيم و مثل ديگران از اينکه برايمان اتفاقي بيفتد و آسيبي ببينيم، مي ترسيم. به همين دليل اگر بدانيم که در صحنه اي ممکن است اتفاقي بيفتد، نه من و نه ساير اعضاي گروهمان اجازه اجراشدن آن را نمي دهيم. يک صحنه زماني گرفته مي شود که ما بارها آن را تمرين کرده باشيم و از بي خطربودنش مطمئن باشيم. همچنين اعتماد به اعضاي گروه هم در حرفه ما بسيار مهم است. به طورمثال در صحنه اي که قرار است با ماشيني تصادف کنم؛، مهم است که فرد پشت فرمان حتما يک بدلکار باشد، در غيراين صورت کار غيرحرفه اي و غيراستانداردي است. هيچ وقت نشده براي اينکه ثابت کنم نمي ترسم، کاري را انجام داده باشم و در صورت نداشتن توانايي، آن قدر قدرتش را دارم که بگويم توانايي انجامش را ندارم.
    
     به عنوان يک بدلکار حرفه اي، اين رشته چه نگاه تازه اي به شما بخشيده است؟
     رشته ما يک رشته پرخطر است و وقتي يک کار بدلکاري که به چشم شما و البته ما سخت است را به سرانجام مي رسانيم، يعني دوباره متولد مي شويم. بعد از انجام هر صحنه بدلکاري انگار زندگي را دوباره آغاز مي کنيم. در کار ما کوچک ترين اتفاق مي تواند بزرگ ترين اتفاق باشد و اولين اشتباه مي تواند آخرين اشتباه محسوب شود. اين نگاه ديگري از زندگي است که بدلکاري به من داده است.
    
     کمي از سخت ترين پروژه اي که داشتيد و خاطره هايتان بگوييد... .
     همه کارها از نظر سختي برايم يکسان است و در اصل سخت نيست بلکه به يک اندازه برايم جذاب است. اما خاطره هاي زيادي دارم؛ مثلادر سال ٨٦ در فيلم «عمليات پايتخت» در نقش عابري بودم که قرار بود با ماشيني تصادف کنم. نزديک به ١٢بار آن صحنه تکرار شد چون هربار که ماشين با سرعت ٥٠ تا ٦٠ کيلومتر به من مي زد، به جاي اينکه نقش زمين شوم، از هيجان روي پاي خود مي ايستادم و مي خنديدم. کارگردان (محمدرضا آهنج) مي گفت: «مهسا بايد در اين صحنه بميري» اما بارها اين صحنه تکرار شد.
    
     تاکنون به جاي بازيگر مرد بدلکاري کرده ايد؟
     بسيار پيش آمده که هم در ايران و هم در هاليوود به جاي بازيگر مرد بدلکاري کنم. اصولابراي انتخاب يک بدلکار زن به جاي بازيگر مرد پيش از هرچيز توانايي بدلکار را بررسي مي کنند و پس از آن مشخصات فيزيکي بدلکار مدنظر قرار مي گيرد. براي اولين بار بدلکار يک سرباز آمريکايي در يک فيلم ترکيه اي شدم و پس از آن در باليوود هم نقش يک بدمن را بازي کردم که قرار بود از برج «کپتال گيت» ابوظبي پايين بيايد و در حين تيراندازي شيشه را خرد کند که اين نقش بسيار هيجان انگيز بود. در داخل ايران هم چندين بار بدلکار «امير آقايي» بودم و برايم بسيار جالب بود که گريم مردانه داشتم. در بدلکاري کسي که تعيين مي کند چه کسي بدل چه بازيگري باشد، تنها طراح بدلکاري آن کار است. اما در ايران طراح بدلکاري به شکل حرفه اي وجود ندارد و به همين دليل ارشا اقدسي به عنوان سرپرست گروه بدلکاران ١٣ تصميم مي گيرد که کدام بدلکار جاي کدام بازيگر قرار گيرد که البته به صورت حرفه اي اين کار را انجام مي دهد.
    
     شما درحال حاضر حرفه اي ترين بدلکار زن ايران هستيد؛ يعني قبل از شما کسي اين مسير را طي نکرده است؛ نگاهتان به آينده حرفه اي خود چيست؟
     در مراسم «اکشن آيکن»، بدلکاران زن بسياري را در سنين مختلف ديدم و واقعا به آينده شغلي ام اميدوار شدم، يعني متوجه شدم که آينده خوبي در انتظارم است. بدلکاراني که با وجود ٦٠ سال سن همه قبراق و سرحال بودند و من بالاخره توانستم آينده ام را ببينم. راستش هميشه فکر مي کردم که وقتي پير شوم آن قدر از نظر جسمي شرايط بدي خواهم داشت که حتما بايد با عصا راه بروم اما وقتي آنها را ديدم گفتم شايد من هم در زمان پيري مثل آنها سرحال باشم.
    به آينده حرفه ام اميدوار شدم / گفت وگو با مهسا احمدي بهترين بدلکار زن دنيا در سال ٢٠١٥
    


 روزنامه شرق، شماره 2447 به تاريخ 23/8/94، صفحه 12 (سينما)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 42 بار
    



آثار ديگري از "الهام يزدي ها"

  گره هاي كور ورزش زنان در دولت دوازدهم باز مي شود؟ / دغدغه هاي بانوان در ورزش به آمار و ارقام ختم نمي شود
الهام يزدي ها، اعتماد 29/5/96
مشاهده متن    
  كودكانه هاي پشت چراغ قرمز / گزارش «شرق» از كودكان كار در خيابان
الهام يزدي ها، شرق 16/6/90
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه اسوه
متن مطالب شماره 205، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است