آرشیو یکشنبه ۸ آذر ۱۳۹۴، شماره ۳۶۴۲
تاریخ و اقتصاد
۳۰

زمانسنج

آتش در قصر بلورین

گروه تاریخ و اقتصاد: کریستال پالاس (قصر بلورین) در 30 نوامبر سال 1936 دچار حریق شد و از بین رفت. این نخستین بنای مدرن در دنیا بود که با مصالح جدید یعنی آهن و شیشه ساخته شده بود. اجزای این بنا به صورت پیش ساخته تولید و درمحل نصب شدند. این ساختمان با مساحت 71500 مترمربع بزرگ ترین ساختمان ساخته شده تا آن زمان بود.

این قصر بلورین در سال 1851 برای نمایشگاه جهانی لندن ساخته شد. این ساختمان که در هاید پارک لندن ساخته شد، نقشه ای کشیده و مستطیل شکل داشت به طول 563 متر و به عرض 124 متر و مساحت زیر ساختمان این قصر در کلیه طبقات بیش از 9 هکتار بود. میدان دادن به امکانات فنی در معماری تا به این اندازه به گونه ای اتفاقی صورت گرفت و توفیق اجباری بود بدین معنی که مدتی محدود به تاریخ برپایی نمایشگاه مانده بود و مسابقه ای که برای انتخاب بهترین طرح ترتیب داده شده بود، به نتیجه نرسیده بود. پرنس آلبرت، همسر ملکه ویکتوریا که سرپرستی این نمایشگاه را داشت، ناگزیر خواستار راه حلی شد که در اندک زمان مساحتی عظیم را که برای نمایشگاه لازم بود در بر گیرد. طرح جوزف پاکستون که معماری باغ ساز بود و در ساختن گلخانه دستی آزموده داشت مقبول افتاد.در ماه جولای سال 2011 یک شرکت چینی طی قراردادی با شهرداری لندن در صدد بازسازی قصر بلورین برآمد؛ اما قرارداد این پروژه در اوایل سال جاری میلادی ملغی شد.

درگذشت بنیان گذار «تاتاموتورز»

گروه تاریخ و اقتصاد: جی. آر. دی. تاتا بازرگان هندی – فرانسوی و بنیان گذار شرکت خودروسازی تاتا در 28 نوامبر سال 1993 در ژنو درگذشت. او از تبار ایرانیان زرتشتی بوده و در خانواده ای به دنیا آمده بود که جزو خانواده های ثروتمند و صنعتگر هند بوده اند. اگرچه خودش زاده پاریس بود اما همه عمر در مسیر پیشرفت صنعت هند تلاش کرد. «تاتاموتورز» بزرگ ترین شرکت خودروسازی در هند محسوب می شود. این شرکت چند سال پیش ارزان ترین خودرو دنیا را با قیمت 2500 دلار تولید کرد.