آرشیو دو‌شنبه ۹ آذر ۱۳۹۴، شماره ۴۴۲۰
سبک زندگی
۱۰
یادداشت

به تعویق انداختن کارها یا تنبلی؟

آوید طالبیان

هر وقت از کاری که می توانیم انجام دهیم، غفلت کنیم و به موقع اقدام نکنیم یا سرسری و بی مبالات به آن بپردازیم، تنبل خوانده می شویم. اما اگر انجام دادن کاری را که دوست نداریم، به تعویق بیندازیم و به جای آن سراغ کار دیگری برویم، چطور؟ آیا باز هم تنبل هستیم؟

طفره رفتن از انجام دادن کاری و به تعویق انداختن آن به این دلیل که جذاب و لذت بخش نیست یا به طور کلی اهمیت خاصی ندارد و چندان ضروری نیست، نمی توان به حساب تنبلی فرد گذاشت؛ زیرا او برای این که خود را از لحظات ناراحت و خسته کننده برهاند، دست به ترفند جابه جایی وظایف می زند. در حقیقت این ترفند را همه ما هرازگاهی به کار می بریم و کاری را که دوست نداریم انجام دهیم، مدتی به تعویق می اندازیم. در حقیقت با به تعویق انداختن برخی کارها، این تصور را در خود ایجاد می کنیم که سرمان بسیار شلوغ است و کارهای مهم تری برای رسیدگی داریم و با این فکر، روحیه خود را با انجام دادن کارهای خسته کننده آزرده نمی کنیم.

جابه جایی وظایف، کاری است که بیشتر مردم به طور ناخودآگاه و غیرعمد انجام می دهند و تا زمانی که آنها مشغول انجام دادن کاری باشند، احساس مفید و پربار بودن می کنند، اما اگر این روش ادامه دار باشد و فرد پیوسته کارهای کسل و خسته کننده را عقب بیندازد، حتما به دردسر می افتد.

به عقب انداختن کارها تا جایی که طفره رفتن نام بگیرد، نشان دهنده برنامه ریزی نادرست یا ضعیف است نه تنبلی، اما این روش نیز مانند تنبلی نتیجه بدی دارد و بیشتر مواقع به شکل اضطراب و نگرانی، احساس گناه و از دست دادن فرصت ها خود را نشان می دهد، حتی می تواند برنامه های تفریحی و لحظاتی را که فرد برای استراحت خود در نظر گرفته است، به هم بزند. مراقب انجام دادن کارهایتان در زمان مقرر باشید.