آرشیو شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۳۴۴۷
جهان
۶

خبر کوتاه

آزادی زندانیان سیاسی میانمار

یکی از فعلان انجمن امداد رسانی برای زندانیان سیاسی اعلام کرد: دولت کنونی تین سین، رییس جمهوری میانمار پیش از پایان دوره اش، نزدیک به 15 زندانی سیاسی را آزاد می کند که ممکن است این رقم افزایش یابد. آزادی این زندانیان سیاسی پیش از بر عهده گیری مسوولیت دولت جدید توسط حزب لیگ ملی برای دموکراسی متعلق به آنگ سان سوچی انجام می شود. حزب آنگ سان سوچی، رهبر دموکراسیخواه میانمار توانست در انتخابات نوامبر 2015 پیروز شود و در مارس 2016 زمام امور را در این کشور در دست می گیرد.

ناتو حضور در عملیات ضد داعش را بررسی می کند

ایالات متحده امریکا رسما از اعضای ناتو خواسته است تا در عملیات مبارزه علیه داعش به آنها پشتیبانی نظامی ارایه دهند و هواپیماهای جاسوسی خود را در اختیار ائتلاف قرار دهند. پس از اعلام رسمی این خبر سخنگوی ناتو با تایید آن اعلام کرد که این درخواست امریکا را بررسی خواهد کرد.

مبارزه با داعش در خاک افغانستان

وزارت دفاع امریکا، پنتاگون، رسما تایید کرده است که به فرماندهان خود در افغانستان برای عملیات نظامی علیه داعش مجوز داده است. این نخستین بار است که امریکا از مجوز حمله به داعش در خارج از عراق و سوریه خبر می دهد. مجوز عملیات نظامی در افغانستان در حالی صادر می شود که کاخ سفید پایان عملیات نظامی خود در افغانستان را در سال 2014 رسما اعلام کرده بود.

20 کشته در انفجار سومالی

در پی حمله تروریست های شباب به یک رستوران ساحلی در موگادیشو دست کم 20 نفر کشته شدند. به گفته پلیس پنج تروریست مسلح ابتدا دو خودروی بمبگذاری شده را منفجر کردند و سپس وارد رستوران ساحلی غذاهای دریایی لیدو شدند و مردم را به گلوله بستند. به گفته پلیس بعد از چند ساعت درگیری مسلحانه با مهاجمان، چهار نفر از آنها کشته شدند و یک نفر دستگیر شده است.

واکنش مسکو به یک گزارش

الکساندر یاکوونکو، سفیر روسیه در انگلیس به خبرگزاری راشاتودی گفت: روسیه بابت گزارش انگلیس درباره مرگ الکساندر لیتویننکو، افسر سابق اطلاعاتی روسیه ناخرسند است. مشکل اصلی این است که این گزارش نباید علنی می شد و در اختیار رسانه ها قرار می گرفت. به همین دلیل ما نمی توانیم این گزارش را بپذیریم.