|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه كيهان94/12/2: مقاومت سبك زندگي در برابر تهاجم فرهنگي
magiran.com  > روزنامه كيهان >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 21634
يكشنبه هفتم خرداد ماه 1396



خدمات سايت




 
MGID2827
magiran.com > روزنامه كيهان > شماره 21286 2/12/94 > صفحه 5 (گزارش روز) > متن
 
      


گزارش روز 
مقاومت سبك زندگي در برابر تهاجم فرهنگي
راهكارهاي بومي سازي و ترويج طراحي و توليد پوشاك داخلي براساس اصل اقتصاد مقاومتي (قسمت دوم)


گروه گزارش: با توجه به تاكيدات رهبر معظم انقلاب بر شاخص هاي مهم اقتصاد مقاومتي و نام گذاري سالي كه در آن قرار داريم مبني بر همدلي وهمزباني ملت و دولت، و از سوي ديگر هجوم بي وقفه صنعت مد جهاني به داخل كشور و نشانه گرفتن فرهنگ و اصالت و هنر ايراني اسلامي توسط مدهاي غربي،همه و همه در كنار هم نشان از ضرورت توجه ويژه به موضوع بومي سازي مد و لباس و به طور كلي صنعت توليدات پوشاك داخلي دارد.
    اين روزها كه حسابي بازار خريدهاي شب عيد در حال داغ شدن است و عموم شهروندان تمايل زيادي به انجام خريدهاي معمول دارند، جاي خالي يك نگاه بومي در اين عرصه به خوبي احساس مي شود.
     همان طور كه اشاره شده در اين بين خلاهاي زيادي وجود دارد كه مانع از بومي سازي و رسيدن به اهداف بلند بالادر اين خصوص مي شود.
    از يك سو دانشگاه ها،اساتيد و دانشجويان و طراحان و هنرمندان خبره اي در اين زمينه در حال كار هستند و از سوي ديگر متاسفانه مي بينيم كه در عمل اين طراحي ها به توليد عمده نمي رسند و در نتيجه شانس كمتري براي جا گرفتن در سبد خريد خانوارها دارند.
    برخي خانوارهايي كه ترجيح مي دهند هزينه خريد پوشاكشان صرف برندهاي معروف جهان شود تا مثلامانتو يا پيراهني كه توليد و طراحي داخل كشور است و از نوعي اصالت و درجه هنري بهره مند است.از سوي ديگر هم برخي فروشنده ها معتقدند كه يكي از دلايلي كه اين نوع از پوشاك شانس زيادي در قبال رقباي خارجي ندارند عدم حمايت و سرمايه گذاري از طراحان آنهاست همان طور كه باز هم مي بينيم طي اين سالها برندهايي كه توسط مصرف كنندگان و البته توليد كنندگان انبوه حمايت شدند، با استقبال بسيار زيادي به خوبي به آحاد جامعه معرفي شدند.
    در قسمت قبلي اين گزارش ضمن اشاره به بيانات مهم مقام معظم رهبري درباره ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتي، با برخي از فروشندگان هم در خصوص چرايي استقبال نكردن برخي افراد از طراحي هاي ملي و داخلي گفت و گو كرديم، در اين قسمت از گزارش هم به سراغ مسئولان و تعدادي از اساتيد و دانشجويان اين صنعت يعني طراحي لباس رفته ايم.
    
    توليدات داخلي، پاسخگو نيست
    بعد از اينکه در سال 85 قانون ساماندهي مد و لباس تصويب شد، هر کدام از دستگاه ها ماموريت پيدا کردند وظايفي را برعهده بگيرند.در همين راستا كارگروه ساماندهي مد و لباس نيز در وزارت ارشاد تشكيل شد و ماموريت يافت تا بخشي از خلاهاي موجود در حوزه فرهنگي، طراحي و معرفي برندهاي توليد داخل را احيا كند و خوشبختانه در اين مدت هم چه در سطح داخلي و چه بين المللي به واسطه برگزاري نمايشگاه هاي مختلف و معرفي اين توليدات موفقيت هاي زيادي كسب كرده است.
    حميد قبادي، دبير کارگروه ساماندهي مد و لباس به موضوع تهاجم فرهنگي در مد و لباس پرداخته و با توجه به نقش اقتصاد مقاومتي در قدرتمندتر شدن اين صنعت مي گويد:« ما در مقوله مد و لباس از يک عقب ماندگي بيش از 150 ساله برخوردار بوديم و قبل از انقلاب يک مسير وابسته در حوزه مد و لباس را شاهد بوديم، بعد از سال 85 اين نگاه جدي شد. يکي از وظايف ما در اين حوزه بحث الگوسازي بود تا نمونه هايي در جامعه ارائه شود که هم به توانمندي هاي توليد داخلي پرداخته شوند و هم مردم بتوانند از آنها استفاده کنند. اگر بگوييم عمده «تهاجم» در قالب «تهاجم فرهنگي» متمرکز شده و محوريت بغض دشمن بر امور فرهنگي بنا نهاده شده حرفي اشتباه نگفته ايم. با اين پيش فرض مي توان ترويج سبک زندگي را به عنوان يکي از تکاليف مهم فرهنگي در جامعه تلقي کرد. سبک زندگي داراي شئونات و ويژگي هاي مختلفي است که با فرهنگ ها،روش ها،رفتارها و رويه ها شکل گرفته و در قالب هاي مختلف و با نام هاي متفاوت به ويژه در قالب «مد » در جوامع جاري مي شود.»
    او همچنين تاكيد مي كند :«با اين مقدمه و برشمردن شکل هاي مختلف سبک زندگي و پذيرش تنوع و تغيير در مقاطع و شرايط مختلف با نام «مد» بايد پذيرفت که سبک زندگي در اصل و شيوه بکارگيري آن در صورت هاي مختلف به خصوص در حوزه مد و لباس همواره در معرض اين واقعيت قرار داشته و مي تواند در ساختار فرهنگي و اقتصادي و سياسي کشور نقش جدي ايفا نمايد.اقتصاد مقاومتي اقدامي تاکتيکي نيست بلکه ايجاد يک نگاه و نگرش اصولي است که توجه به آن وابستگي را از بين مي برد.حوزه مد و لباس از فاکتورهاي بسيار مهم و تاثيرگذار در اين مجموعه است. مقام معظم رهبري با نگاهي اصولي و محوري مد را تاييد کرده و موافقت خود را با آن اعلام فرموده و قيدي اساسي به عنوان داخلي بودن بر آن نهادند که هم اکنون در قالب کلامي ديگر با عنوان اقتصاد مقاومتي متبلور شده است.اقتصاد مقاومتي، مقاوم سازي همه امور اعم از سبک زندگي با تمامي زير شاخه هاي آن به ويژه مد و لباس با شرط داخلي بودن و پويايي آن در عرصه جهاني است به طوري که از مناسبات طوري استفاده شود که وابستگي هاي تهديدآميز و خطرساز کاهش يافته و روي ديگري از آن يعني استقلال و قطع وابستگي نمايان گردد.خوشبختانه مدتي است که با نگاه عميق و باور ظرفيت هاي داخلي و اتکاء به اساتيد،دانشگاهيان، هنرمندان، طراحان، توليدکنندگان، صنعت و ساير دست اندرکاران حوزه مد و لباس و اعتماد مسئولان مختلف کشور شرايط توسعه اقتصاد مقاومتي در مد و لباس فراهم شده و نشانه هايي را مي توان به راحتي در جامعه ملاحظه کرد. شايد تا پيش از اين دسترسي به طرح هاي زيبا و با کيفيت داخلي کمي با سختي روبرو بود. اما مشارکت دانشگاهيان، خلاقيت طراحان، تلاش توليدکنندگان و همکاري مسئولان سختي ها را کاهش داده و باعث شده نمونه هاي رنگارنگ، زيبا و با کيفيت و منطبق با ارزشهاي ملي و ديني را بطور گسترده کنارمان ببينيم. اين اقدامات در حالي شکل مي گيرد که توان انتخاب مردم نيز هر روزه افزايش پيدا کرده و با اعتماد به اهالي اين حوزه شاهد ارتقاء قدرت انتخاب مردم در پوشش زيبا، داخلي و در عين حال عفيف هستيم.»
    
    خلاقيت بالا، فرصت ها محدود
    در حال حاضر تعداد دانشگاه هايي كه در كشور رشته طراحي لباس و طراحي پارچه آن هم با تمام گرايش ها آن را ارائه مي دهند بسيار زياد است.آن قدر كه به جرات مي توان گفت در سال خيل عظيمي از فارغ التحصيلان اين رشته ها روانه بازار كار مي شوند اما در كمال تاسف بازار كار مرتبط با اين رشته ندارند.
    اگر خيلي خوش شانس باشند،در نهايت طراح لباس مزون يا صحنه تئاتر مي شوند يا شايد هم در نهايت جذب در كارخانه هاي پارچه بافي و نساجي اما به دليل شرايط و فضاي خاص اين كارخانه ها سهم دختران فارغ التحصيل از اين شغل هم بسيار ناچيز است.بنابراين به ناچار اكثرا در رشته هاي غير مرتبط مشغول كار مي شوند.آن هم در شرايطي كه برخي از مسئولان معتقدند در صورت استفاده از نيروهاي جوان و خلاق مي توان در صنعت مد گام هاي جدي برداشت و مدعي مطرح كردن طرح هاي نوين بود.
    دكتر زهرا كاردان، فارغ التحصيل و مدرس رشته طراحي و دوخت است.
    او كه سال ها در عرصه هاي مختلف اين رشته فعاليت داشته است با اشاره به محدوديت هايي كه براي فارغ التحصيلان اين رشته در خصوص جذب بازار كار وجود دارد، به گزارشگر كيهان مي گويد : «خب قبل از هرچيزي اجازه بدهيد توضيح مختصري درباره خود اين رشته و گرايش هاي مرتبط آن بدهم. به طور كلي در حال حاضر دو رشته طراحي و دوخت لباس و طراحي پارچه وجود دارد كه در دانشگاه به صورت آكادميك تدريس مي شود. اما گرايش طراحي لباس خودش به دو شاخه اصلي تک دوزي يا مزون و صنعت تقسيم مي شود که شاخه تک دوزي به طراحي و دوخت لباس براي افراد مختلف مي پردازد و شاخه صنعت که کاربردي تر است به بخش هاي مختلفي تقسيم مي شود که از آن جمله مي توان به بخش هاي پارچه جين ، پيراهن بچه ، پيراهن زنانه ، لباس مردانه و... اشاره کرد. همين طور گرايش طراحي لباس به آموزش طراحي کاربردي و طراحي مُد مي پردازد که در اين ميان طراحي کاربردي مثل طراحي لباس مشاغل و گروه هاي مختلف جامعه مثل ورزشکاران ، قواي سه گانه ارتش و مواردي از اين قبيل هم شاملش مي شود و طراحي مد هم كمي جنبه فانتزي دارد؛ در اين بخش، طراح با کار خود، خلاقيتش را نشان مي دهد تا افراد ديگر از اين طرح جديد ايده بگيرند و کارهاي تازه اي را به بازار عرضه کنند.»
    
    شکاف بين فارغ التحصيلان و بازار کار
    اين مدرس رشته طراحي لباس در ادامه تصريح مي كند: «در حال حاضر شكاف نسبتا عميقي بين فارغ التحصيلان اين رشته و بازار كار وجود دارد. توليدكنندگان پوشاك اكثرا به دليل پيروي از صنعت مد جهاني زيربار استفاده از خلاقيت هاي اين فارغ التحصيلان نمي روند از طرف ديگر خود دانشجو هم در شروع كار به دليل اينكه ذهنيت قبلي نسبت به صنعت مد دارد،ناخواسته از طرح هاي بيگانه در ذهنش الگوبرداري مي كند در حالي كه با آموزش صحيح، مطالعه فرهنگ اقوام و كمي چاشني ذوق مي توان طرح هايي را رقم زد كه براي هميشه در اين عرصه ماندگار شود. از سوي ديگر چون به صورت عمده از اين دانشجويان مطالبه گري نمي شود و سازمان هاي دست اندركار آنها را وارد عرصه هاي طراحي لباس مثلالباس فرم ادارات و بانك ها و موسسات مختلف نمي كنند، ناخودآگاه انگيزه كافي براي ارائه طرح هاي متفاوت در دانشجو از بين مي رود.مثلااگر قرار باشد يك دانشجو با كلي خلاقيت و تلفيق هنر سنتي ايراني و اسلامي مدلي را طراحي كند اما اين مدل به توليد انبوه نرسد و فقط صرفا در يك نمايشگاه پوشاك خاك بخورد،چرا بايد دوباره اين كار را تكرار كند؟ به نظر من آنچه امروز ضربه بزرگي به توليدات پوشاك داخلي خصوصا براي خانم ها وارد كرده است، فقط تهاجم فرهنگي و مد سال غرب نيست، بلكه عدم حمايت از ايده ها و خلاقيت هاي خودي است كه همچنان بدون پشتوانه مانده اند.»
    يک کارشناس ديگر طراحي لباس به گزارشگر روزنامه کيهان مي گويد: «يک دانشجوي طراحي پارچه و لباس بايد هنرهاي تجسمي را بشناسد و داراي خلاقيت و ديد هنري باشد. داوطلبان بايد بدانند که رشته طراحي پارچه و لباس ، يک رشته کاربردي است؛ يعني هدف اين رشته طراحي اصولي پارچه و لباس با حفظ خلاقيت هنري است و در نهايت بايد محصول هنرمند، به صورت توليد انبوه وارد بازار شود. به همين خاطر هنرمنداني که فقط براي حس خودشان طراحي مي کنند، در اين رشته موفق نمي شوند.
    
    ذوق دانشجويان در آخر خط
    اما براي پي بردن به خلاهاي جدي كه در عرصه طراحي و دوخت وجود دارد، نشستن پاي صحبت هاي دانشجويان اين عرصه هم خالي از لطف نيست.
    «الهام پرور» يكي ديگر از طراحان جوان و خوش ذوق است. او فارغ التحصيل رشته طراحي لباس و پارچه از دانشگاه الزهرا است والآن چند سالي است كه در اين هنر مشغول است.
    او نبود حامي مالي و توليد كنندگاني كه اين طرح را خريداري كنند و به خط توليد برسانند را مهم ترين دغدغه طراحان وهنرمندان اين رشته مي داند و به گزارشگر كيهان مي گويد: «به نظر من هنوز اين رشته براي خيلي ها جا نيفتاده و تعريف نشده در حالي كه صنعت مد جهاني روي دست هنرمندان طراح پارچه و لباس مي چرخد.هنوز هم در خيلي از توليدي ها به طراح پارچه مي گويند گرافيست! چون اينجا همه چيز از لباس گرفته تا طرح و ژورنال همه وارداتي اند. وگرنه چرا اين بچه ها تا وقتي اينجا هستند نه كسي آنها را مي شناسد و نه حمايتي مي شوند ولي همين بچه ها و طراح ها وقتي مي روند كشورهاي ديگر ظرف چند سال جزو طراح هاي مطرح مي شوند .خب اين يعني اينكه هنوز خيلي ها اين رشته را نمي شناسند. ما در نمايشگاه هاي زيادي در سال شركت مي كنيم فقط به اميد اينكه اين طرح ها و مدل هاي ايراني و اصيل روزي به برند تبديل شوند اما همه فقط مي آيند و به به و چه چه مي كنند و هيچ كس پيدا نمي شود كه حاضر شود اين طرح را خريداري كند و به خط توليد برساند. آخرش هم معلوم است ديگر، بچه ها بعد ازاينكه فارغ التحصيل مي شوند اوايل كه هنوز داغ هستند، چند سال در مزون يا بعضي نمايشگاه ها كار مي كنند اما وقتي از وضعيت موجود دلسرد شدند يا به كلي مي روند سراغ كار ديگري و يا اگر خيلي علاقه مند باشند در همين جمعه بازارها و غرفه هاي هنري يا بساط هاي دست فروشي با همين قيمت هاي ناچيز مي مانند.»
    گزارش روز: مقاومت سبك زندگي در برابر تهاجم فرهنگي / راهکارهاي بومي سازي و ترويج طراحي و توليد پوشاك داخلي براساس اصل اقتصاد مقاومتي (قسمت دوم)
    


 روزنامه كيهان، شماره 21286 به تاريخ 2/12/94، صفحه 5 (گزارش روز)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 66 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر
 جستجوی مطالب
کلمه مورد نظر خود را وارد کنيد

جستجو در:
همه مجلات عضو
مجلات علمی مصوب
آرشيو اين روزنامه
متن روزنامه های عضو
    
جستجوی پيشرفته



 

اعتماد
ايران
جام جم
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه برنامه ريزي منابع جنگلي
متن مطالب شماره 2، زمستان 1395را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1396-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است