آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۳۴۷۹
اقتصاد
۵
بازار

سکه سد یک میلیونی را پشت سر گذاشت

گروه اقتصادی| افزایش قیمت انواع طلاو سکه در بازارهای جهانی و بازار ایران در روز گذشته، موجب شد تا باز هم نرخ هر سکه طلای طرح جدید، باز مرز یک میلیون تومانی را بشکند. در بازار ارز نیز، نرخ هر دلار امریکا 38/0 درصد کاهش پیدا کرد و پوند انگلیس نیز بعد از کاهش نسبتا چشمگیر یکشنبه، دیروز افزایش قیمت را تجربه کرد.

روز گذشته در بازار طلای تهران، نرخ هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش 6 هزار تومانی قیمت مجددا از مرز یک میلیون تومان گذشت. بر این اساس هر سکه تمام بهار طرح جدید یک میلیون و 500 تومان ارزش گذاری شد. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم 999 هزار تومان قیمت گذاری شد که به معنای گران تر شدن هشت هزار تومانی این سکه در تهران است. همچنین نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 511 هزار تومان و 276 هزار تومان خرید و فروش شدند که این به معنای افزایش قیمت 6 هزار تومانی نیم سکه و دو هزار تومانی ربع سکه بهار آزادی است. نرخ سکه یک گرمی نیز هزار تومان گران تر شد و به قیمت 186 هزار تومان در بازار به دست متقاضیان رسید.

علاوه بر این در بازارهای جهانی، بعد از یک روز تعطیلی به دلیل مصادف شدن با روز یکشنبه، افزایشی نسبتا چشمگیر را تجربه کرد. افزایش قیمت دیروز در حالی رخ داد که در روز شنبه نرخ این طلادر بازارهای جهانی با کاهشی مشابه رو به رو شده بود. هر اونس طلادر بازارهای جهانی با نرخ هزار و 235 دلار به فروش رسید که به معنای گران شدن 13 دلاری آن است. مظنه مثقال طلادو هزار و 700 تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با نرخ 442 هزار و 200 تومان در بازار قیمت گذاری شد و هر گرم طلای 18 عیار نیز صد و یک هزار و 990 تومان معامله شد.

در سوی دیگر بازار، صرافان ارز، هر چند که کماکان با رکود دست و پنجه نرم می کنند ولیکن حداقل می توانند به ثبات در بازار دل خوش کنند. بر این اساس هر دلار امریکا در روز گذشته، با کاهش قیمت 13 تومانی، سه هزار و 463 تومان خرید و فروش شد. همچنین هر یورو و پوند انگلیس به ترتیب سه هزار و 821 تومان و چهار هزار و 859 تومان ارزش گذاری شدند. درهم امارات 948 تومان و لیر ترکیه نیز هزار و 183 تومان به فروش رفتند.