آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴، شماره ۳۴۷۹
جهان
۶
خبر آخر

توافقنامه ناتو و کویت

در پی سفر دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به کویت، دو طرف توافقنامه ترانزیتی برای تسهیل حمل و نقل امضا کردند. شیخ صباح الخالد الاحمد الصباح، وزیر خارجه کویت در کنفرانس خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که دولت کویت با ناتو در راستای همکاری قوی در زمینه آموزش در زمینه های نظامی و امنیتی و آکادمیک توافق کرد. کویت میزبان نخستین نشست ناتو در منطقه عربی است. وزیر خارجه کویت تاکید کرد: آنچه کویت می خواهد این است که لبنان جزو کشورهای عربی بوده و روابطش با این کشورها محکم باشد. وی ادامه داد: ما با ناتو پیمان محکمی امضا کردیم و شاهد همکاری مثمرثمری بین کویت و ناتو در زمینه آموزش و در عرصه امنیتی و آکادمیک بوده ایم.

ینس استولتنبرگ هم بر اهمیت نقشی که کویت برای تقویت صلح و رویارویی با داعش دارد تاکید کرد و گفت: تمامی کشورها با چالش تروریسم روبه رو هستند و آرزوی ما دستیابی به صلح و امنیت است. دبیرکل ناتو تاکید کرد که جایگاه کویت در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس آن را تبدیل به شریک مهم برای ناتو در مقابله با تهدیدات تروریستی در منطقه کرده است.

در سال 2004 کویت به عنوان نخستین کشور منطقه به ابتکار عمل همکاری استانبول پیوست و نخستین کشوری بود که میزبان نشست های کشورهای شورای آتلانتیک شمالی، ناتو و خلیج فارس و نخستین کشور ابتکار عمل مذکور بود که با ناتو توافق امنیت اطلاعات برای تبادل اطلاعات حساس را امضا کرد. به موجب توافقنامه تسهیل حمل و نقل انتقال تجهیزات، محموله و پرسنل نظامی به افغانستان برای پیشبرد ماموریت حمایتی ناتو در این کشور تسهیل خواهد شد.