|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق95/1/17: سعدي به «ادب مرد» حرمت مي گذاشت
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2551 17/1/95 > صفحه 14 (هنر) > متن
 
      


سعدي به «ادب مرد» حرمت مي گذاشت
واكنش احمدرضا دالوند به ابراهيم حقيقي


بخش هنرهاي تجسمي سالنامه «شرق» نگاهي مختصر به پديده کپي که در چند سال گذشته به موضوع داغي در هنرهاي تجسمي تبديل شده، داشت و علاوه بر گفت وگو با ليلي گلستان، ابراهيم حقيقي و بهرام دبيري يادداشت هايي نيز در آن منتشر کرده بود که يکي از آنها نوشته احمدرضا دالوند، طراح گرافيک و منتقد هنر، بود. ابراهيم حقيقي، ديگر طراح گرافيک ايراني، در يادداشتي موضع خود را درباره مطلب دالوندبيان کرد که روز يکشنبه، ١٥ فروردين در صفحه ١٤ منتشر شد. دالوند نيز در پاسخ به اين مطلب، يادداشتي در اختيار روزنامه «شرق» قرار داده است که در پي مي آيد.
     هر پديده اي که نقد آن ناممکن باشد بي ترديد مشکوک و خطرناک است. اين مطلق گرايي بيمارگونه که در جريان سيال فکر و خلاقيت، هيچ نقدي را برنمي تابد، مربوط است به زمان ماقبل نقد، زمان ماقبل مدرن، به تفکر متعصبانه که همه چيز را همان گونه مي خواست که هميشه همانسان بوده. زيستن با چنين افکاري موجب مي شود، مدنيتي که ما را به صبوري و تحمل آراي ديگري، رهنمون مي سازد در واکنشي هيستريک ناديده بگيريم(خدا را شاکرم که ٣٠ سال کار در مطبوعات به من تحمل آراي ديگري را آموخته است).
     براي نمونه آقاي حقيقي، به جاي نام آوردن از نويسنده متن (اينجانب)، عبارت «گرافيست شاکي از شرايط امروز» را به کار مي گيرند. آيا اين يک تهمت به کسي که فقط خاطره اي را نقل کرده نيست؟ ... اين يعني رفتار واکنشي به قصد حذف طرف مقابل.
     هرچند که اصلادر متن اينجانب هيچ گونه نقد و قضاوتي نسبت به استادم مرتضي مميز صورت نگرفته بلکه فقط به ذکر يک خاطره بسنده شده است. مخاطبان مي توانند نقدها و قضاوت هاي من را درباره شادروان مرتضي مميز در «ويژه نامه روزنامه «شرق» پس از درگذشت استاد، درسال ١٣٨٤»، در کتاب «به ياد مرتضي مميز» منتشرشده از طرف دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران با نويسندگي: ايرج افشار، آيدين آغداشلو، احمدرضا دالوند و محمدمهدي طباطبايي، به ياد مميز در نگارخانه تهران دانشگاه، اسفند ٨٤، از حضور اينجانب در فيلم مستند ساخته مصطفي رزاق کريمي با نام «مرتضي مميز زندگي در تصوير» (١٣٩٢) که اداي دين خود را در آن فيلم به استادم نشان دادم، نگارش خاطره اي استثنايي از ماجراي گم شدن تابلوي نقاشي پروژه ليسانس مرحوم مرتضي مميز با راهنمايي مرحوم علي محمد حيدريان نشر در روزنامه ايران و روزنامه شهروند، از مشورت و همکاري اينجانب با تعداد زيادي دانشجو که براي تکميل و نگارش رساله خود از شناخت تخصصي من از گرافيسم خاص مميز بهره ها گرفته اند، نشر چندين يادداشت و مقاله در ذکر اهميت مميز در دوران ما، در نشريات متعدد که مي توان ديد و خواند و... .
     شما از اينکه مي بينيد دالوند همواره به نيکي از استادش ياد کرده به نقل از خودتان «هاج وواج» مانده ايد که چرا من اين خاطره را نقل کرده ام. چطور است در مقابل اينهمه اداي دين به استاد، تنها براي بازگويي يک خاطره، از تيتر «بزرگش نخوانند اهل خرد...» بهره گرفته ايد؟
     به همين سبب، چنانچه شرح يک تقليد آشکار، گيرم توسط استاد رخ داده باشد، پس از ٢٧ سال بازگو شود، آنهم با اين روتيتر: «با احترام به مرتضي مميز (طراح نامدار، که در چاپ حذف کرده بودند دوستان)، که اين نوشتار هيچ چيز از ارزش هاي او کم نمي کند»... نگارنده را بايد با تهمت موهوم «گرافيست شاکي از شرايط امروز» نام برد؟
     آقاي ابراهيم حقيقي از فرط عصبيت آشکارتان در هنگام نگارش اين واکنش، اصلابه بار حقوقي و اخلاقي عبارات و جملاتي که نسبت به خاطره نويسي اخلاق مدارانه اين قلم به کار برده ايد، فکر کرده ايد؟ نوشته کوتاه من در سالنامه «شرق» (اسفند ٩٤)، شرح يک واقعيت حرفه اي را بي هيچ قضاوتي و با نثري بي شائبه بازگو مي کند. شرح ماجراي يک سفارش طرح جلد که منجر به کپي برداري استاد از يک نشريه آلماني شد. بيان اين واقعيت، آنهم پس از ٢٧ سال، چرا بايد با «واکنشي» آلوده به ادبياتي تکفيري و صدور اتهامات بي پايه و اساس شود؟ بر کلمه «واکنش» تاکيد مي ورزم، زيرا آنچه که در کلام ابراهيم حقيقي موج مي زند هيچ شباهتي به «جوابيه» ندارد. در طي اين سال ها نمونه هاي متعدد از کپي برداري هاي بي شرمانه در عرصه گرافيک و نقاشي انجام شده که نگارنده کاملابر اين نمونه ها اشراف دارد (در وقت مقتضي و جهت توهم زدايي از حضور کاذب برخي، حتما منتشر خواهم کرد).
     نمونه هاي کپي برداري در گرافيک ما، بيش از اين حرف هاست. آنقدر که هرازچندگاهي دست يکي از مقلدان رو مي شود. وقاحت به جايي رسيده که طرف آشکارا اثر يک گرافيست اروپايي را مي دزدد و به يک جشنواره ملي مي فروشد و هنگامي که از طريق اينترنت دستش رو مي شود، توجيه «کپي کالچر» را آنچنان به خود اماله مي کند که پنداري نه آن هنرمند اروپايي و نه اين بي آبرويي ملي در قبال اين طراري رقت بار حق هيچ سخن روشنگرانه اي ندارند.
     آقاي حقيقي اگر در آن زمان هم اينترنت وجود داشت، نيازي نبود راز سربه مهر يک کپي برداري، ٢٧سال پنهان بماند. ظاهرا همان قدر که اينترنت، محلي از اعراب براي سرقت هاي هنري و ادبي باقي نگذاشته، هم زمان ادبيات تکفيري نيز نمي خواهد مجالي براي بازگوکردن واقعيت ها فراهم سازد. آقاي ابراهيم حقيقي، آن چيزي که بوي «افترا و تهمت» مي دهد نوشته سرتاسر آغشته به هيستري شماست. اين همه سعدي را مصادره کرده ايد که بگوييد «بزرگم نخوانند اهل خرد...» زيرا نام بزرگان به زشتي برده ام؟ ... سعدي به «ادب مرد» هم خيلي حرمت مي گذاشت، کاش کمي از آن فرزانه ادب مي آموختيد!
     باري، اين تفکر منسوخ و بي ادبانه هرگز با ترکيب لايتچسبک سعدي و نتيجه گيري شاملو و با اتهام زني هيستريک نمي تواند در مقابل جريان کپي برداري هاي رقت بار، به نفس کشيدن ملتمسانه اش ادامه دهد. هنوز آب در خوابگه مورچگان نريخته ايم، که پيشاپيش واهمه براي آناني که خواهان سکوت بره وار ديگران هستند تا مبادا جايگاه کاذب شان مورد پرسش قرار گيرد، مستولي شده است. آقاي ابراهيم حقيقي چرا عرض خود مي بري و زحمت ما مي داري؟
    
    
    
    
    سعدي به «ادب مرد» حرمت مي گذاشت / واكنش احمدرضا دالوند به ابراهيم حقيقي
    


 روزنامه شرق، شماره 2551 به تاريخ 17/1/95، صفحه 14 (هنر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 188 بار
    

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه پژوهش هاي رشد و توسعه اقتصادي
متن مطالب شماره 33، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است