|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه اعتماد95/2/11: محمود بهرازنيا، كارگردان ايراني مقيم آلمان: جشنواره امسال آينه تمام نماي سينماي ما بود
magiran.com  > روزنامه اعتماد >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 4304
سه شنبه 23 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID3291
magiran.com > روزنامه اعتماد > شماره 3515 11/2/95 > صفحه 7 (هنر و ادبيات) > متن
 
      


سينما 
محمود بهرازنيا، كارگردان ايراني مقيم آلمان: جشنواره امسال آينه تمام نماي سينماي ما بود


نويسنده: زهره عزپور

محمود بهرازنيا، كارگردان ايراني مقيم آلمان است. او كه در سال ١٣٢٥ در تهران به دنيا آمده فارغ التحصيل رشته سينماست. پس از فارغ التحصيلي در ۱۹۸۰ مدت دو سال در حرفه اي مرتبط با رشته تحصيلي اش فعاليت كرد، اما در ۱۹۹۰ در رشته فيلمسازي از آلمان فارغ التحصيل شد. بهرازنيا در سال ۱۹۹۹ در دانشكده روزنامه نگاري به تدريس فتو ژورناليسم (عكاسي خبري) پرداخت و از همان سال ساختن فيلم هاي مستند براي بسياري از شبكه هاي تلويزيوني آلمان را شروع كرد. اين كارگردان ايراني پيش تر با دو فيلم در بخش بين الملل جشنواره فيلم فجر حاضر بوده است. بهرازنيا در سال ١٣٨٢ و در بيستمين دوره جشنواره فيلم فجر با «راه بهشت» حضور داشت و ١٠ سال بعد يعني در سال ١٣٩٢ در بخش سينماي سعادت ديپلم افتخار بهترين دستاورد فني هنري را به خاطر فيلم «شاهزاده» محصول مشترك آلمان و افغانستان دريافت كرد. موضوع هر دو مستند او به مساله پناهندگان افغاني مي پرداخت. او همچنين مستندي درباره ويم وندرس، كارگردان سرشناس آلماني ساخته است. اما اين همه فعاليت هاي هنري بهرازنيا نيست. او گهگاه در سينما بازيگري هم مي كند. بهرازنيا در فيلم هاي «جمعه» به كارگرداني حسن يكتاپناه(۲۰۰۰)، «باران» ساخته مجيد مجيدي(۲۰۰۱)، «بيد مجنون» به كارگرداني مجيد مجيدي (۲۰۰۷) و «چمدان» ساخته ماني حقيقي(۲۰۱۰) نقش آفريني كرده است. محمود بهرازنيا با آن شمايل خاص، امسال در كاخ سي وچهارمين جشنواره جهاني فيلم فجر حاضر بود و از نزديك شاهد برگزاري اين جشنواره بود. اما اين دوره از جشنواره با دبيري رضا ميركريمي در فضا و انضباطي متفاوت برگزار شد. روند كلي جشنواره كيفي تر بود و در نهايت بنا به گفته رضا ميركريمي تلاش شد تا پايه جشنواره اي با استانداردهاي جهاني گذاشته شود. اكثريت قريب به اتفاق حاضران و مهمانان داخلي و حارجي در جشنواره بر ارتقاي آشكار سطح جشنواره جهاني فيلم فجر در سي وچهارمين دوره تاكيد داشتند. بهرازنيا نيز يكي از كساني است كه معتقد است جشنواره امسال با جشنواره هاي پيشين قابل مقايسه نيست.
    دو سال پيش آخرين باري بود كه جشنواره سينمايي فجر در بخش بين الملل با فيلم «شاهزاده» شركت كرده بودم. سال گذشته فيلم «پاره تن من» را داشتم فيلمي كه با آقاي وندل كار كرده بودم. اين دو فيلم، تجربه واقعي من از زماني است كه جشنواره ملي و بين المللي با هم بودند كه حالاجدا شده است. سال گذشته براي من جشنواره مفيدي نبود و هرگز توجهي به بخش بين الملل نداشتند. از همه همكاران گرفته تا مردم، حواس شان به اين بود كه فيلم هاي ايراني را ببينند. فيلم من كه در بخش بين الملل حضور داشت و خارجي ها هم در آن حاضر شده بودند، جايزه گرفت. اما هيچ كدام از همكاران نمي دانستند كه در بخش بين الملل جايزه گرفته ام. با اين حساب بنا به تجربه شخصي مي گويم جدا شدن بخش بين الملل خيلي بهتر است. از سوي ديگر، وقتي بخش بين الملل از بخش داخلي جدا مي شود بهترين مزيتش اين است كه كلي فيلم ايراني داشتيم ولي همه آمدند خارجي ها را ديدند. حالانخستين سال بود و به نظرم سال هاي ديگر به مراتب بهتر خواهد شد. يكي از مزاياي ديگر اين جدايي است كه همه فيلمسازان ما جدا از بخش داخلي، به بخش بين الملل توجه مي كنند و كسي هم نمي گويد كه فيلم هاي آنها ديده نمي شود. اما نكته ديگري كه بايد به آن اشاره كنم مديريت جشنواره است. سال ها است كه در جشنواره هاي مختلف حضور دارم، بايد بگويم كه در مقايسه با كشورهاي خارجي مديريت جشنواره امسال بسيار حرفه اي بود. كاخ نمايش تمام المان ها را با هم داشت: سالن همايش، سالن مطبوعاتي، سالن غذاخوري و اينها وقتي كنار هم باشند باعث مي شود كه همه با هم در تماس باشند. به نظرم يك محيط بسيار گرم به وجود آورده بودند و بدون اينكه لازم باشد به خارج كاخ بروي تمام امكانات فراهم شده بود. شخصي باسواد مثل آقاي ميركريمي كه به زبان انگليسي مسلط بود، توانست مستقيم با مهمانان خارجي ارتباط برقرار كند و احتياجي به مترجم نداشت. خب اين خيلي براي ما مهم بود كه دبير جشنواره انگليسي بلد است، از سوي ديگر ايشان خودش فيلمساز حرفه اي است و تمام فيلمسازان جهان را مي شناسد و لازم نبود به او درباره فيلمي يا كارگرداني توضيح دهيد. سطح كيفي سالن هاي سينما هم عالي بودند. خودم با چند خارجي حرف زدم، آنها كه در جشنواره هاي ونيز و برلين هم حضور داشتند مي گفتند كه سينماي چارسو بسيار خوب و جمع و جور است و در اين مكان احساس راحتي كرده بودند. جشنواره بين المللي فجر آينه تمام نماي سينماي ايران و فرهنگ ما است. من مي گويم كه قبلااين طور نبوده است و اميدوارم دبيرجشنواره تغيير نكند، براي اينكه هر بار كه دبير جشنواره تغيير كند، تمام برنامه ها هم تغيير مي كند. اگر مدير جشنواره ماندگار شود، بعد از پنج يا ١٠ سال، تمام عيب هاي امسال را برطرف مي كند و هيچ مشكل و بي برنامگي اي ديگر وجود نخواهد داشت. رضا ميركريمي در اين دوره حرفه اي كار كرده است و هركس كه مي خواهد مديريت ياد بگيرد، بايد از ايشان ياد بگيرد. حتي از آلماني ها كه به دقيق بودن شهره هستند، ايشان بهتر كار كرد. نكته ديگر كاتالوگ جشنواره بود كه خيلي سبك و راحت طراحي شده بود. بايد گفت كه ما بهترين فيلمسازان را در ايران داريم، جريان فيلمسازي ايران، يك جريان زنده است، از زماني كه با فيلم «گاو» شروع كرديم تا امروز اين جريان ادامه دارد، اما جريان سينماي فرانسه ادامه پيدا نكرده است، اما سينماي ما همچنان ادامه يافته و زنده است. شاهد آن، حمايت سينماي جهان از نوع داستان پردازي است كه اين موضوع با برگزاري جشنواره حرفه اي بهتر خودش را نشان مي دهد. ما خودمان را قبول نداريم، بلكه به گونه اي خارجي ها را قبول داريم. ما اگر خودمان براي خودمان عزت و احترام قايل شويم، مي توانيم با جشنواره هاي خارجي برابري كنيم. فكر مي كنم جشنواره امسال گام بزرگي در سينماي ايران بود و سال هاي آينده قطعا بهتر برگزار مي شود. قطعا آنهايي كه امسال به جشنواره فيلم ما آمدند، براي دوستان شان از اين جشنواره خواهند گفت و قطعا سال آينده حضور پررنگ تر فيلمسازان خارجي را خواهيم داشت.
    سينما: محمود بهرازنيا، كارگردان ايراني مقيم آلمان: جشنواره امسال آينه تمام نماي سينماي ما بود
    


 روزنامه اعتماد، شماره 3515 به تاريخ 11/2/95، صفحه 7 (هنر و ادبيات)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 172 بار
    



آثار ديگري از "زهره عزپور"

  شريف بود و شريف زيست / پيكر زنده ياد فرهنگ شريف تشييع شد
زهره عزپور، اعتماد 21/6/95
مشاهده متن    
  فيلم جديد مديري نيمه مهرماه كليد مي خورد / نشست خبري«ساعت ٥ عصر» برگزار شد
زهره عزپور، اعتماد 6/6/95
مشاهده متن    
  بزرگداشتي براي رامبد جوان و پوران درخشنده / هفته اول شهريور با جشنواره فيلم سلامت
زهره عزپور، اعتماد 26/5/95
مشاهده متن    
  رخشان بني اعتماد: سال ها خودتحريمي كردم / از نمايش روسري آبي تا عذرخواهي دعايي از معتمدآريا
زهره عزپور، اعتماد 20/5/95
مشاهده متن    
  ايوبي: خروج سينماگران از كشور و پيوستن به شبكه ماهواره اي جاي تاسف دارد
زهره عزپور، اعتماد 29/4/95
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
ماهنامه دانش غذا و كشاورزي
متن مطالب شماره 166، بهمن 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است