آرشیو دوشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵، شماره ۶۲۰۸
ایران زمین
۱۴

تلاش برای رفع موانع تولید در خراسان شمالی

مرضیه طاهری

بجنورد- مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و موانع فراروی تولید در خراسان شمالی، در قالب یک کارگروه با حضور تولید کنندگان و مسئولان این استان در بجنورد مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«ولی محمد شیرزادی» مدیرعامل یک کارخانه تولید ماکارونی درشیروان در این کارگروه، نبود سرمایه در گردش را از موانع تولید در این منطقه دانست و افزود: تولیدات این کارخانه بهترین بازار را در کشورهای مورد هدف صادراتی دارد، اما به دلیل نبود سرمایه درگردش با مشکل مواجه هستیم.

«محمد ولی پور» مدیرعامل یک کارخانه گچ در خراسان شمالی نیز گفت: باتوجه به دریافت بیش از 700 میلیون تومان تسهیلات در سال 87 و پرداخت بیش از 800 میلیون تومان از آن تاکنون متاسفانه به دلیل اینکه دیرکرد داشته و در زمان مقرر تسویه نشده هنوز بیش از یک میلیارد و 300 میلیون تومان بدهی از این وام باقی مانده است. با وجود رکود صنعت ساختمانی متاسفانه تولیدات این کارخانه نیز با مشکل فروش مواجه است و همین مساله باعث شده تا تعداد کارگران از 45 نفر به 3نفر کاهش یابد.

«یحیی نیکدل» رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان شمالی هم با اشاره به معافیت صادرکنندگان از قانون مالیات برارزش افزوده، اظهارداشت: صادرکنندگان استان عمدتا از این مساله گلایه دارند و گاها با بدهی های قبلی تهاتر می شود که این مدیریت اصلا درست نیست. وی تعطیلی واحدهای تولیدی را برای مطالبات تنها راهکار ندانست و گفت: بانک ها باید پیگیری کنند که کار یک واحد تولیدی به تعطیلی نرسد و راهکاری به منظور جلوگیری از این مساله اندیشیده شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت خراسان شمالی تصریح کرد: با شرایط فعلی اقتصاد، باید با تعامل بیشتر به تصمیمات واحدی برای حل مشکلات واحدهای تولیدی برسیم.

«محمود دلپسند» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای استانداری خراسان شمالی نیز بیان کرد: مصوبات کار گروه تسهیل و رفع موانع تولید برای تمامی دستگاه ها و بانک ها لازم الاجراست. درصورت تصویب مصوبه ای در این کارگروه این مصوبات برای مراجع نظارتی به منزله پاسخ روشن بوده و از دستگاه ها رفع مسئولیت می شود. دلپسند خاطرنشان کرد: با فعالیت در چارچوب قوانین، قانونگذار اختیاراتی را لحاظ کرده تا شرایط واحدهای تولیدی را تجزیه و تحلیل و راهکار مناسب ارائه شود. وی توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی و اقدام وعمل را مورد تاکید قرار داد و گفت: امسال نسبت به سال های گذشته با برنامه ریزی دقیق تر، جهت گیری ها بیشتر به سمت مسائل اقتصادی معطوف می شود.