آرشیو دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۳۵۳۹
دیپلماسی
۱۰
پسابرجام

معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه: دستاوردهای برجام درگیر دعواهای سیاسی شد

سیدعباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه بعدازظهر روز گذشته در مراسم روز بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی، در خصوص آخرین وضعیت برجام و فرصت ها و تهدیدهای آن سخنرانی کرد. مهم ترین محورهای سخنان وی به شرح زیر است:

در بحث برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) دستاوردهای ما فوق العاده بود، اما متاسفانه درگیر برخی دعواهای سیاسی شده که تاریخ در مورد آن قضاوت خواهد کرد.

در طول این سال ها اگر ما در دستاوردهای هسته ای خود پیشرفت می کردیم، دشمن نیز در تحریم بیشتر ما پیشرفت می کرد.

مذاکرات هسته ای شعار انرژی هسته ای حق مسلم ما است را به حقیقت تبدیل کرد.

آثار رفع تحریم ها به تدریج خود را نشان می دهد.

توانمندی های دفاعی ما به ویژه توانمندی موشکی مهم ترین مولفه قدرت ما بود که دشمن را از حمله نظامی ناامید کرد.

در حال حاضر فرانسه از ما دعوت کرده که در پروژه گداخت های هسته ای با آنها همکاری داشته باشیم.

اینکه موانع برداشته شده به این معنا نیست که از فردا شکوفایی حاصل می شود، بلکه این خود ما هستیم که باید به دنبال برقراری ارتباط برویم، همان طور که در زمینه اقتصادی موانع برداشته شده اما یک شبه به شکوفایی نمی رسیم.

امریکا متقاضی 32 تن آب سنگین است و با کشور روسیه هم در حال مذاکره برای فروش تقریبا همین مقدار آب سنگین هستیم. کار معامله با امریکایی ها به اتمام رسیده و همان طور که سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرده است در خصوص نحوه پرداخت منتظر هستیم که اطمینان کامل حاصل شود و اول پول به حساب سازمان انرژی اتمی واریز شود و بعد کالاتحویل داده خواهد شد تا در این زمینه اطمینان پیدا کنیم، چون منشا پول امریکایی است، گرفتار بحث های مربوط به استرداد، مصادره و اینها نشود.

طبق برجام متعهد هستیم که مازاد آب سنگین خودمان را برای فروش به بازارهای بین المللی عرضه کنیم و اگر خریداری پیدا شد به آن خریدار تحویل خواهیم داد، اگر هم پیدا نشود به هر حال کالایی است که نزد خودمان باقی خواهد ماند تا وقتی که مشتری برای آن پیدا شود.