آرشیو دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۱
فرهنگ و هنر
۱۶
پیشخوان

مرد سلول شماره 5

آیا به تاریخ انقلاب علاقه دارید؟ پس با سری کتاب های «قهرمانان انقلاب» آشنا هستید؛ چرا که در آن به زندگی داستانی چهره های شاخص مرتبط با انقلاب پرداخته می شود. ششمین سری این کتاب ها اختصاص به زندگی دکتر علی شریعتی دارد.

این کتاب در 16 فصل بازگویی شده است. شخصیت اول داستان، نوجوانی است که طی اتفاقی به زندگی دکتر شریعتی علاقه مند می شود و می خواهد با کمک پدرش که زندانبان دکتر شریعتی در زندان ساواک بوده، تحقیقی درخصوص زندگی علی شریعتی بنویسد. پدر او دوران سربازی اش را در زندان ساواک گذرانده و با زندانی سلول شماره 5 که دکتر علی شریعتی بوده، هم کلام شده و به گفته خودش، درس های بسیاری را از دکتر فراگرفته است.

در برخی از روایت های این کتاب، از صحبت های همسر و همرزمان دکتر شریعتی نیز استفاده شده است. نویسنده برای تکمیل ساختار داستانی اثرش، جزئیات زندگی شریعتی را به کار برده و این شیوه نگارش زندگینامه را به گونه ای استفاده کرده که خواننده را از داستان دور نمی کند و محوریت کتاب که «علی شریعتی» است، از ذهن دور نمی شود. نویسنده در این کتاب اتفاقات زندگی شریعتی را نه با رعایت ترتیب زمانی بلکه با رعایت اتفاقاتی که خود احساس کرده باعث جلب مخاطب می شود و مورد نظر جوانان و نوجوانان است، به شیوه ای که رسم معمول برخی نویسنده هاست، روایت کرده است. رحیمی تلاش کرده با ایجاد جذابیت در روایت داستانی این کتاب، برای مخاطبان نوجوان و جوان زمینه های الگوسازی ایجاد شود و همچنین با زندگی دکتر شریعتی بیشتر مانوس شوند.

رحیمی با نگاشتن سخنانی از شهید چمران درمورد شخصیت دکتر شریعتی، فضایی را برای مخاطب ایجاد می کند که به خواندن ادامه داستان علاقه مند می شود.