آرشیو یکشنبه ۶ تیر ۱۳۹۵، شماره ۲۶۱۷
ورزش
۱۸

آداب بازی شطرنج برای نوآموزان

ولادیمیر بارسکی مترجم: مهران حق شناس

1. پیش از آغاز و در خاتمه بازی، بازیکن ها با هم دست می دهند. اگر بازی را باختی به حریفت تبریک بگو و اگر بازی مساوی شد، آنکه باادب تر است برای دست دادن، دستش را جلو می آورد.

2. هنگام بازی حرف زدن ممنوع است؛ چه با حریف چه با دیگران؛ فقط هنگامی که بخواهی پیشنهاد مساوی بدهی می توانی با حریف حرف بزنی، آن هم به شرطی که حرکتت را انجام داده باشی و باید قبل از زدن ساعت باشد؛ اگر حریف پیشنهاد تو را رد کند موقعی می توانی دوباره پیشنهاد مساوی بدهی که باز نوبتت شده باشد.

3. اگر در زمان بازی برایت مشکلی یا سوالی پیش آمد دستت را بالاببر، داور به سمتت می آید و به سوالت جواب می دهد.

4. یکی از اصلی ترین قانون های شطرنج این است: «دست به مهره بازیه»؛ اگر در نوبت حرکت خودت، مهره ای را (چه سواره و چه پیاده) لمس کنی باید حتما با همان مهره یکی از حرکت های ممکن را انجام دهی. (جابه جا کردن مهره ها هم باید با یک دست انجام شود) اگر هم مهره حریف را لمس کنی باید با یکی از مهره هایت که بتواند همان مهره را بزند، بازی کنی و آن مهره را از بازی خارج کنی.

5. اگر بخواهی مهره ای را مرتب کنی باید قبلش به حریف بگویی: «مرتب می کنم»؛ مرتب کردن باید در زمان (نوبت) حرکت خودت انجام شود، در غیر این صورت، این کار مودبانه نیست و باعث می شود حواس حریف پرت شود.

6. هنگام فکرکردن حق نداری محاسبه هایت را روی صفحه امتحان کنی یا روی کاغذ بنویسی، همه محاسبات شطرنج باید در ذهن انجام شود.

7. یک حرکت هنگامی کامل و انجام شده به حساب می آید که مهره ای را جابه جا کنی و دستت را از روی آن مهره برداری، اگر هنوز دستت روی مهره است (مهره را رها نکرده باشی) می توانی با همان مهره حرکتی را انجام دهی که امکان پذیر باشد. وقتی که حرکت خود را به طور کامل انجام دادی حق نداری تصمیمت را تغییر دهی و آن حرکت را پس بگیری؛ بنابراین قبل از انجام هر حرکتی با دقت فکر کن!