آرشیو سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۷
ورزش
۱۲
یادداشت

اعجوبه ها روح دارند

رضا پورعالی

فینال کوپا نشان داد حتی اعجوبه ای مانند مسی هم یک انسان با همه روحیات و عواطف انسانی است. فردی که می تواند زیر فشار خرد شود. عادت کرده ایم که اعجوبه ها را نسبت به انتقاد رسانه ها و فحاشی تماشاگران حریف بی تفاوت ببینیم.

افرادی که کار خودشان را می کنند؛ اما به هر حال یک جایی مثل همین جام باید پیدا شود که ثابت کند آنها هم انسان هستند.

از گوشت و پوست و احساس. چند روز قبل هم رونالدو میکروفن خبرنگاری را به دریاچه انداخت و پنالتی اش را خراب کرد تا این اتفاقات ثابت کند فشارهای زیاد با روح یک انسان چه می کند. مسی بامداد دیروز وقتی برای چهارمین بار آرژانتین در فینال، جام را از کف داد، خرد شد. صورت متلاشی شده او نشان داد زیر چه فشار ناجوانمردانه ای بود. فشاری که مارادونا با آن جمله غیرمنصفانه (جام نگرفتید برنگردید)، چند برابرش کرده بود.

مارادونا البته در ابتدای جام گفته بود مسی کاپیتان خوبی برای آرژانتین نیست تا با جمله دوم، تیر خلاص را به مغز مسی شلیک کرده باشد. مسی پنالتی اش را خراب کرد و بعد از بازی هم مقابل دوربین ها اشک ریخت تا ثابت شود از درون نابود شده. وجودش ویرانه ای بود که فقط سرپا می دیدیمش. او زیر همین فشارها از تیم ملی کشورش خداحافظی کرد. همه اینها ثابت می کند اتفاقات محیط بیرون، چه تاثیر ویران کننده ای بر بازیکنان می گذارد. اتفاقاتی که شاید هواداران، آن را درک نکنند. این شاید درسی بزرگ برای فوتبال ما باشد تا احساس بازیکنان خودی را درک کنیم. بازیکنانی که در حرفه ای گری اصلاقابل قیاس با مسی نیستند؛ اما آنها هم انسان هستند. تماشاگران باید بدانند بازیکنان فوتبال، به هر حال انسان هستند. با روح و احساس انسانی. چه بازیکن تیم شما باشند و چه بازیکن تیم حریف، احساس و روحشان را ببینیم و به آن احترام بگذاریم.