آرشیو سه‌شنبه ۸ تیر ۱۳۹۵، شماره ۴۵۷۷
ایران
۱۵

تهدید منابع آب شیرین یزد با هجوم آب های شور

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد با اشاره به روند برداشت بی رویه آب های زیرزمینی در استان گفت: افت سطح آب های زیرزمینی به هجوم آب های شور به منابع شیرین و تهدید این مایع حیاتی در استان منجر می شود.

حسین غفوری در گفت وگو با ایرنا افزود: استان یزد رودخانه دائمی ندارد و تنها منبع آبی استان، سفره های آب زیرزمینی است و اگر به همین روند از این منابع آبی برداشت شود، افت سطح آب افزایش یافته و با هجوم آب های شور به منابع آب های شیرین روبه رو می شویم که پیامد آن نابودی منابع آب شیرین و نابودی میزان سرمایه گذاری در کشاورزی است.

وی اظهار کرد: هم اکنون در بعضی از شهرهای استان، آب مناسب برای شرب هم وجود ندارد و زنگ خطر به صدا درآمده است.

غفوری با اشاره به این که یزد در زمره خشک ترین استان های کشور است و قرعه کم باران ترین استان را در چند سال گذشته به خود اختصاص داده است، گفت: میزان بارندگی شهر یزد در سال جاری 25 میلی متر بوده که طی سال های اخیر کم سابقه است. براساس پیش بینی ها نیز خشکسالی ها ادامه دارد و از این رو باید با مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب، خود را آماده کنیم.

این مسئول با بیان این که تمام دشت های استان یزد جز چند نقطه که در منطقه کویری واقع شده، دشت ممنوعه بحرانی است، یادآور شد: در استان یزد باید محصولات کم آبخواه کشت و از سیستم آبیاری قطره ای و تحت فشار استفاده و محصولات باغی جایگزین محصولات زراعی شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد تنها راه نجات استان از این بحران را استفاده از منابع آب موجود، مدیریت و صرفه جویی در مصرف آب دانست و خاطرنشان کرد: اگر در مصرف آب زیاده روی کنیم و به اندازه نیاز از آن استفاده نکنیم، روزهای سخت تری را در پیش رو خواهیم داشت.