آرشیو سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۵۸
ایران زمین
۱۹
روی خط خبر

آب وهوای مناسب، بستر کشت دوم برنج مازندران را فراهم کرد

زهره افشار

شرایط مناسب آب و هوایی امسال در مازندران، امکان کشت دوم برنج را فراهم کرده و بدین ترتیب انتظار می رود تولید این محصول استراتژیک در این استان شمالی به یک میلیون و 300 هزار تن برسد.

«دلاور حیدرپور» مدیر سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت و گو با «ایران» خاطرنشان کرد: برداشت برنج در این استان به دلیل وضعیت مناسب آب و هوا دوهفته زودتر از موعد مقرر آغاز شده و همین مساله در کنار نداشتن کم آبی و نبود گرمای شدید، بستر را برای کشت دوم برنج مهیا ساخته است. بدین ترتیب انتظار می رود حدود 15 هزار هکتار از اراضی شالیکاری مجدد به زیر کشت برنج برود که بدین ترتیب تولید برنج در استان مازندران نسبت به سال گذشته 8 در صد افزایش خواهد یافت. در سال زراعی جاری 210 هزار هکتار از اراضی مازندران به زیر کشت برنج رفته که به گفته حیدر پور انتظار می رود حدود یک میلیون و 150 هزار تن برنج در آن تولید شود. مدیر سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری تولید برنج در کشور به 3 میلیون و 20 هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته 500 هزار تن افزایش دارد. سالانه حدود 40 تا 45 در صد برنج کشور در مازندران تولید می شود. حیدر پور با تاکید بر اینکه در شرایط پر آبی کشت دوم ضرری برای غنای زمین ندارد، تصریح کرد: البته کشاورزان باید در در مناطقی اقدام به کشت دوم کنند که برای تامین آب تابستانه مشکلی وجود نداشته باشد و از کشت در شالیزارهای حاشیه دریا که از چاه استفاده می کنند خودداری کنند. همچنین در مصرف سم و کود به توصیه های کارشناسان توجه کنند تا خدای ناکرده محصولشان دچار آفت کرم ساقه خوار نشود.

وی با اشاره به اینکه سیاست بخش کشاورزی در تولید برنج افزایش سطح زیر کشت نیست، گفت: در مازندران استفاده از ارقام بومی و ارقام پر محصول به منظور افزایش عملکرد در هکتار در دستور کار قرار دارد. در حال حاضر عملکرد در هکتار برنج در استان 5 تن شلتوک در هکتار است.