آرشیو پنجشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۰
ایران زمین
۱۹

لزوم توجه به برداشت غیرمجاز «چلم» از جنگل های شمال

نغمه عقیلی

گرگان- اگر در سبد یا دسته گلی که گلفروشی برای شما می پیچد از «چلم» استفاده شده از خرید آن خودداری کنید، زیرا برداشت این گیاه جنگلی غیرقانونی است و کارشناسان نگران نابودی آن از سطح جنگل های شمال کشور هستند.

«چلم» یا «همیشک» گیاهی است که در جنگل های شمال در کنار رودخانه ها رشد می کند و به خاطر دوام و سبزی همیشگی که دارد در گل آرایی توسط گلفروشی ها استفاده می شود. برداشت این گیاه چند سالی است که غیرقانونی اعلام شده، اما یکی از گونه هایی است که قاچاق آن همچنان ادامه دارد. از این گیاه در درست کردن طاق گل و تزیین شهرها بخصوص در مناسبت ها استفاده می شود.

«نوروز علی حسن عباسی» استاد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در خصوص غیرقانونی شدن برداشت چلم، گفت: سال ها پیش وقتی یک کامیون بزرگ از چلم توسط پلیس متوقف شد موضوع برداشت بی رویه این گیاه مورد توجه قرار گرفت. این اتفاق بررسی قانونی شد و به این نتیجه رسید که چلم نوعی درختچه است و براساس قانون قطع هر نوع درختچه، غیرقانونی است. چلم توسط گل فروشی ها به صورت گسترده برای تزیینات خیابانی در برابر چشم ماموران استفاده می شود که باید غیرمجاز بودن آن گوشزد شود وگرنه بی توجهی به برداشت بی رویه باعث انقراض این گونه گیاهی می شود.

«محمدرضا آریانفر»، جانشین یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان نیز در خصوص وضعیت برداشت این گیاه، گفت: در سال های اخیر برداشت این گیاه کم شده، اما به نسبت دیگر گونه های گیاهی مانند گیاهان دارویی برداشت آن بیشتر است و هر ماه بطورمیانگین 3 مورد قاچاق این گیاه کشف و ضبط می شود.

گفتنی است، هر 4 هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی توسط یک محیط بان حفاظت می شود که این تعداد برای حفاظت از اراضی منابع طبیعی کافی نیست. بنابراین مردم می توانند با خودداری از خرید چلم به حفظ محیط زیست کمک کنند.