آرشیو شنبه ۲ امرداد ۱۳۹۵، شماره ۶۲۶۷
ایران زمین
۱۹

فرسودگی 5هزار کیلومتر از شبکه آب روستاهای مازندران

حسین خانی

ساری- / بیش از 30 درصد آبی که هرسال در داخل لوله منازل روستاییان مازندران تزریق می شود هرگز به مقصد نمی رسد. این در حالی است که بیش از 18 هزار کیلومتر شبکه آب روستایی در استان وجود دارد که تقریبا 5 هزار کیلومتر از آن معادل حدود یک سوم کل شبکه آبرسانی فرسوده است.

«مجید عبداللهی»، مدیرعامل آبفار مازندران در این باره گفت: برای اصلاح هر کیلومتراز شبکه آبرسانی40 میلیون تومان بودجه نیاز است. در حالی که کل اعتبار این اداره در سال 94 حدود 57 میلیارد تومان بوده که از این مقدار تنها 25 درصد تخصیص یافته است.با تزریق پول قرار است تا اوایل سال آینده 289 روستا در سراسر استان از آب لوله کشی بهره مند شود. در حال حاضر از 2 هزار و 453 روستای بالای 20 خانوار استان تنها یک هزار و 600 روستا تحت پوشش شبکه های آبرسانی قرار دارد.

وی قیمت آب در روستاها را یک پنجم شهرها دانست و یادآورشد: پیگیر هستیم تا با افزایش قیمت آب در روستاها شرایطی را به وجود بیاوریم که هم امکان خدمات دهی بالاتر فراهم شود و هم اینکه مردم ترغیب به صرفه جویی بیشتر شوند.

مدیرعامل آبفار مازندران درباره اینکه گفته می شود در برخی از روستاها، اداره بهداشت اقدام به نصب بنرهایی برای ممانعت از استفاده از آب کرده، اظهارداشت: در برخی از روستاها این کار انجام شده، اما دلیل آن را نمی دانیم.

وی در خصوص مشکلات آبرسانی به روستای «پروریج آباد» گفت: طرح آبرسانی به این روستای 80 خانواری از سال 90 آغاز شده و تاکنون مبلغ 2 هزار و 392 میلیون ریال برای حفر یک چاه عمیق، اجرای کامل طرح برق و ساخت مخزن زمینی بتنی به حجم 50 مترمکعب هزینه شده است. برای اتمام طرح آبرسانی پروریج آباد نیاز به لوله گذاری شبکه توزیع به طول4 کیلومتر، لوله گذاری خط انتقال به طول5/5 کیلومتر، ساخت 3 واحد ایستگاه پمپاژ، ساخت منبع زمینی به حجم 150 مترمکعب و اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال است که در صورت تصویب اجرایی خواهد شد.

بنا بر اعلام وی هم اکنون در دو روستا عملیات اتصال منازل به فاضلاب انجام گرفته که در یکی از این روستاها به بهره برداری هم رسیده است. در برنامه کاری این اداره کل اتصال 5 روستای دیگر نیز وجود دارد که در انتظار اعتبار است تا عملیات اجرایی آنها شروع شود.