آرشیو دوشنبه ۸‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۳۶۱۲
اقتصاد
۴
اقتصاد کلان

مرور عملکرد دولت در حوزه های مختلف اقتصادی

از صادرات نفت تا امید به زندگی

گروه اقتصادی - منتقدان دولت یازدهم را باید منتقدانی از جنس اقتصاد دانست. سیاست آنها دستمایه قرار دادن کاستی ها در حوزه اقتصاد است: کاستی هایی که سبب شده است چنته آنها پرزور بنماید. تبلیغاتی مبنی بر افزایش حجم یارانه های نقدی در دولت دوازدهم، ایجاد رونق اقتصادی، به حرکت درآمدن چرخ های اقتصاد و رفع رکود از همین روزها در فضای سیاسی ایران کلید خورده است.

سال ها قبل بود که کارشناسان هشدارهایی را در خصوص موج سواری بر مطالبات معوق مانده اقتصاد دادند اما مطالبات چنان متراکم شد که حالاهمان کسانی که در دوره ای مسوولیت نارسایی ها را عهده دار بودند، خود در نقش مدعی وارد میدان شده اند.

به هر روی دولت یازدهم در شرایطی سکان امور را به دست گرفت که همگان به مشکلات بزرگ اقتصاد ایران اذعان داشتند. اما وعده های بزرگ دولت روحانی، سبب شد که بسیاری از بخش های جامعه امیدوار باشند که در کوتاه ترین زمان ممکن مشکلات اقتصادی برطرف شود و رونق به کشور بازگردد: اتفاقی که تاکنون ممکن نشده است و حال نگرانی از این است که مسائلی از این دست در سال آینده تبدیل به دستمایه کشمکش های جناحی و انتخاباتی شود. دولت در وضعیت سرنوشت سازی قرار دارد و در سال آخر قصد دارد کارنامه معقولی از خود به جا بگذارد.

جدول زیر وضعیت کشور در 26 حوزه را نشان می دهد: حوزه هایی که سوالات متعددی در خصوص آنها برای افکار عمومی ایجاد شده است. پاسخ ها از میان آمار و اطلاعاتی که از سوی وزرا و مسوولان دولتی ارایه شده، استخراج شده است.