آرشیو سه‌شنبه ۹‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۶۶۹
آی تی
۱۵

چین و چرخش در وضع قوانین سایبری

چین در تلاش است با وضع قوانین جدید، از تقابل خود با غرب کاسته و با افزایش همکاری ها، سهم بیشتری از تجارت جهانی را به خود اختصاص دهد. مقامات این کشور در حال شکل دادن به یک رویه فراگیر در نهادینه کردن استانداردهای امنیت سایبری برای شرکت های فناوری خارجی هستند که به آنها اجازه می دهد به یک کمیته دولتی کلیدی بپیوندند. این اقدام تلاشی برای کاهش نگرانی های خارجی درباره کنترل است. به گزارش سایبربان، این کمیته که با نام TC260 شناخته می شود، تحت مدیریت قدرتمند فضای سایبری دولت، مسئول تعریف استانداردهای امنیت سایبری است. کمیته متشکل از 81 عضو است که عمدتا از مقامات چین و نمایندگان شرکت های فناوری داخلی است. برای اولین بار در اوایل سال جاری بود که شرکت های خارجی مانند مایکروسافت، اینتل و سیسکو اجازه یافتند در تهیه پیش نویس قانون حضوری فعال داشته باشند. این شرکت ها تاکنون در مواردی مانند رمزگذاری، داده های بزرگ و مسائل دیگر امنیت سایبری با مقامات ملاقات داشته اند. نمایندگان شرکت مایکروسافت و سیسکو بلافاصله عضویت در این کمیته را تایید کرده اند ولی ای بی ام و اینتل هنوز این موضوع را تایید نکرده اند. رویکردهای مشورتی بیشتری که پکن در دو سال اخیر اتخاذ کرده است نشان از تغییر رویه مبارزه دولت چین علیه آمریکا و دولت های غربی دارد. هم زمان با این تغییر رویه، گروه های تجاری خارجی نیز فشارهای خود را برای کنترل بخش فناوری و اطلاعات چین با اعمال فشار بر تامین کننده های انتقال فناوری، افزایش داده اند.

بروس مک کانل، معاون اندیشکده EastWest در نیویورک، عنوان کرد: «هنوز روزهای اولیه است ولی ما شاهد نشانه های دلگرم کننده ای هستیم که چین در حال به رسمیت شناختن ماهیت بین المللی زنجیره تامین فناوری است و به طور گسترده ای در حال همسوسازی راهبردهای خود با واقعیت های بازار است». مک کانل قبلابه عنوان یک متخصص امنیت سایبری برای وزارت امنیت داخلی آمریکا خدمت کرده است.

پکن بعد از افشاگری های اسنودن مبنی بر استفاده آمریکا از فناوری های ایالات متحده برای جاسوسی، به فکر تشدید تامین امنیت فناوری افتاده است. اوایل ماه جاری، 46 اتحادیه تجاری چین نامه ای به نخست وزیر لی کی چیانگ ارسال کرده اند که در آن مدعی شده اند قوانین امنیت سایبری چین نظارت دولت را افزایش داده و باعث تضعیف حضور چین در اقتصاد جهانی می شود.