آرشیو سه‌شنبه ۹‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۲۶۶۹
آی تی
۱۵

شبکه های اجتماعی و مبارزه با تروریسم

آلمان و فرانسه می خواهند در تحقیقات راجع به افراط گرایان، داده های اینترنتی رمزگذاری شده را نیز راحت تر بررسی کنند. قرار است از عرضه کنندگان خدمات ارتباطی نیز دعوت به همکاری شود. توماس دمزیر، وزیر کشور آلمان، از عرضه کنندگان شبکه های اجتماعی برای مبارزه علیه تروریسم دعوت به همکاری کرد.

به گزارش شبکه خبری دویچه وله، وزیر کشور آلمان پس از دیدار با همتای فرانسوی خود، برنار کازنوو، گفت که از شرکت ها خواسته شده پلتفرم های اطلاعاتی خود را ارائه دهند. هر دو وزیر کشور خواهان آن هستند که قاعده ای در اروپا وضع شود تا بهتر بتوان ارتباطات اینترنتی رمزگذاری شده ای که مشکوک به ارتباط با بزهکاری هستند را بررسی کرد. دمزیر گفت باید «امکاناتی به لحاظ قانونی وجود داشته باشد تا بتوان ارتباطات سری را رمزگشایی کرد». این سیاست مدار حزب دموکرات مسیحی آلمان گفت: «ما تجربه نسبتا خوبی در مبارزه علیه پورنوگرافی کودکان داریم. می توانیم تصور کنیم که وظیفه ای مشابه را در مبارزه علیه تروریسم بر عهده بگیریم». او افزود: تنها نمی توان با ممنوع کردن در این کار موفق شد، زیرا افراط گرایان به وسیله شبکه های اجتماعی فرامرزی کار می کنند. دولت آلمان از عرضه کنندگانی چون فیس بوک خواسته است که دست به اقدام علیه پست های نفرت پراکن گروه های افراطی بزند.

وزرای کشورهای آلمان و فرانسه چندین پیشنهاد را در پاریس عرضه کردند که کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توانند تا پایان سال 2016 آن را تحقق بخشند تا امنیت اروپا را تقویت کنند. از جمله پیشنهادهای آنان تصمیم گیری سیاسی درباره ثبت مسافرت به کشورهای عضو شنگن و خروج از آن است. دمزیر گفت: «ما می خواهیم تا پایان سال درباره ثبت داده های مسافرت ها تصمیم بگیریم. می خواهیم بدانیم چه کسی به اروپا می آید و آیا حق ماندن در اروپا را دارد یا باید این قاره را ترک کند». آنگلامرکل، صدراعظم آلمان، در گفت وگو با روزنامه «رور ناخریشتن» خواستار همکاری نزدیک کشورها در اروپا برای تامین امنیت این قاره شده بود. مرکل گفته بود کشورهای اروپایی باید برای رد و بدل کردن اطلاعات درباره خطرهای احتمالی ارتباط بهتری با یکدیگر داشته باشند.

مرکل همچنین گفته بود نیروهای امنیتی در آلمان باید اختیارات جدیدی برای دفاع در برابر تروریسم داشته باشند.