آرشیو یکشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۹۵، شماره ۴۶۳۸
سلامت
۱۳
امداد

راه چاره ای برای کاهش درد دندان

فاخره بهبهانی

معمولادندان درد بر اثر پوسیدگی یا حساسیت به سرما و گرما ایجاد می شود. درد ضرباندار که زق زق کننده باشد، نشانه وجود عفونت بوده، ممکن است با درجاتی از تورم لثه و بوی بد دهان همراه باشد، اما اگر دچار دندان درد هستید و نمی دانید کدام دندانتان دردناک شده است، با دسته یک قاشق به دندان های ناحیه دردناک ضربه بزنید تا دندان پوسیده را پیدا کنید.

گاهی اوقات، گیر کردن غذا در بین دندان ها می تواند شروع کننده درد باشد. ابتدا نخ دندان بکشید و سپس مسواک بزنید.

سعی کنید، دهانتان را با آب گرم بشویید و به هیچ وجه، مواد سرد و گرم یا شیرینی و ترشی نخورید.

برای آرام شدن درد دندان می توانید با تکه ای آدامس، سطح دندانتان را بپوشانید یا یک تکه کوچک از گاز استریل را به روغن میخک آغشته کنید و در محل دندان دردناک قرار دهید. این روغن به عنوان مسکن طبیعی عمل می کند.

می توانید برای متوقف شدن درد تا قبل از مراجعه به دندانپزشک از آسپرین، استامینوفن یا ژلوفن استفاده کنید. آسپرین را مستقیم روی دندان نگذارید چون لثه را زخم می کند. مصرف آسپرین برای کودکان هم پیشنهاد نمی شود.

تصور نکنید با قطع شدن درد دندان، مشکلتان رفع شده است. پوسیدگی دندان را جدی بگیرید و در اولین فرصت از یک دندانپزشک مجرب وقت بگیرید.

با دندان حساس شده چه کنیم؟

معمولابر اثر استفاده از مسواک زبر و خمیر دندان هایی که قدرت ساییدگی و سفید کنندگی زیادی دارند، دندان ها حساس می شوند و با خوردن خوراکی و نوشیدنی سرد و گرم و برخی مواد غذایی محرک، برای مدتی دچار درد مرموز در ناحیه ای از دندان ها می شویم. این درد نشانه پوسیدگی و عفونت نیست و چاره التیام آن، استفاده از مسواک های مخصوص با الیاف نرم و اجتناب از فشار و سایش بیش از حد دندان هنگام مسواک زدن و مصرف خمیر دندان ضدحساسیت است. معمولاتعدادی از خانم ها در دهه سوم و چهارم زندگی شان با مشکل حساسیت دندانی مواجه می شوند.