آرشیو شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۵، شماره ۶۳۶۳
ایران زمین
۱۹

مهارآتش سوزی چالوس با بارش باران

حسین خانی

خبرنگار ایران-آتش سوزی که درجنگل های هلیک مرزن آباد از روز سه شنبه 25 آبان ماه شروع شده بود با بارش باران مهار شد.

آتش سوزی درنقطه ای از جنگل های چالوس رخ داده بود که در ارتفاع 2 هزار و 700 متری از سطح دریای آزاد قراردارد و به دلیل صعب العبور بودن مسیر و شرایط نامناسب جوی تنها بارش رحمت الهی برای اطفای حریق می توانست گره گشا باشد.

«محمد ناصر زندی» فرماندار چالوس از اطفای کامل این حریق خبر داد.

در همین حال «مهرداد خزایی» رئیس اداره منابع طبیعی چالوس نیز اعلام کرده که با وجود شرایط سخت منطقه 10 نفر از نیروهای منابع طبیعی را به این منطقه فرستاده اند.

وی با بیان اینکه با توجه به عمق آتش سوزی همزمان با وزش باد در منطقه نیروی انسانی توان خاموش کردن آتش را نداشت، افزود: شیب منطقه «هلیک» که محل وقوع آتش سوزی است 100 درجه بوده و از جاده اصلی تا محل مورد نظر 5 ساعت زمان به صورت پیاده نیاز است، اگرباران نمی بارید کار به مشکل برمی خورد.

رئیس اداره منابع طبیعی چالوس با بیان اینکه نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست به منطقه اعزام شدند اما توان مهار آتش با این نیروها نبود، خاطر نشان کرد: با وجود درخواست بالگرد از ستاد بحران چالوس، به دلیل شرایط نامساعد جوی امکان اعزام بالگرد هم وجود نداشت.

دو نفر از نیروهای منابع طبیعی که در محل آتش سوزی حضور داشتند نیز به دلیل صخره ای بودن منطقه و ناتوانی کنترل خود در هنگام فعالیت دچار حادثه شدند.

خزایی درباره علت آتش سوزی اظهار داشت: در چنین منطقه ای هیچ دام و دامداری نمی تواند تردد کند و تنها احتمال، نقش شکارچیان در بروز این حریق است.

براساس این گزارش، اهالی مدعی شدند که مسئولان با اعلام ناممکن بودن اطفای حریق هوایی توسط یگان حفاظت مازندران عنوان کردند تنها یگان حفاظت دارای بالگرد، یگان حفاظت استان گلستان است که به دلیل ناپایداری جوی قادر به اعزام بالگرد به این منطقه نیستند.