|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق95/10/4: واروژان ماندگار در حافظه شنيداري ايران
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2758 4/10/95 > صفحه 11 (هنري) > متن
 
      


واروژان ماندگار در حافظه شنيداري ايران
گزارش «شرق» از برگزاري هشتادمين سالروز تولد واروژان

نويسنده: سميه قاضي زاده

پنجشنبه اي که گذشت، هشتادمين سالروز تولد واروژان، آهنگ ساز بزرگ موسيقي پاپ و موسيقي فيلم ايران، بود. همکاران، دوستان و هم دوره اي هاي او برايش مراسم يادبودي را براي اولين بار در کلوپ سوکريان مجيديه ترتيب داده بودند که در نوع خود بي نظير بود؛ در درجه اول به اين دليل که اين مراسم براي اولين بار بود که در بزرگداشت واروژان بزرگ برگزار مي شد و ديگر اينکه بسياري از دوستان قديمي او که کمتر در محفلي دور هم جمع مي شوند، در اين مراسم حضور داشتند.
     مراسم با قرائت زندگي نامه اي کوتاه از واروژان آغاز شد و در همان ابتداي مراسم اعلام شد قرار است به زودي، کتابي ويژه او منتشر شود که در آن کتاب، همه نت هاي نوشته شده از سوي او همچنين سي دي صوتي آثارش همراه آن خواهد بود.
     ويگن داوودي را بايد مهم ترين فرد حاضر در رابطه با واروژان دانست، چراکه او هم سال ها دستيار واروژان و هم صدابردار آثار او بوده. البته مي توان بسيار درباره نقش پررنگ او در موسيقي پاپ ايران همچنين ضبط و صدابرداري موسيقي فيلم ايران نوشت که نيازمند صفحه اي جداست. به هر روي، او که خودش از برگزارکنندگان مراسم بود در صحبت هاي کوتاهي گفت: «من و واروژان از سال ٤٨ باهم دوست شديم و از ٤٩ همکاري نزديکمان آغاز شد و تا زماني که فوت شد، ادامه داشت. من وظيفه خودم مي دانم همه قول و قرارهايمان را اجرا کنم. اين اولين جشن تولدش است و اميدوارم به همه شما خوش بگذرد. به هرحال، همه آثار او درحال حاضر با ارکستر بزرگ ضبط شده اند و همين طور نت هايش تنظيم شده و آهنگ هايش آماده شده اند که امسال آنها را منتشر مي کنيم. اميدوارم امسال خبرهاي خوشي از واروژان داشته باشيم».
     درادامه شعر و پيامي از شهيار قنبري خوانده شد. او همچنين خواسته بود ترانه «قديس» که ويژه واروژان خوانده بود و ترجيع بند «واروژان جان» داشت، با صداي خودش در مراسم پخش شود.
     بعد از پخش اين قطعه، ناصر چشم آذر، آهنگ ساز، روي سن حاضر شد و به زبان هاي مختلف به حضار سلام کرد و گفت: «من و برادرم منوچهر، از اولين شاگردان واروژان بوديم. منوچهر يک روز برايم تعريف کرد که واروژان ارکستر هنر براي مردم درست کرده و فردي است با روحي آرام و حالي خوب. برادرم مرا سر تمرين هاي واروژان مي برد، يادم هست جمعه اي ساعت ٩ صبح وقتي ١٣سالم بود، واروژان را ديدم. در زمان استراحت ارکستر، من پشت پيانو نشستم درحالي که من تا به حال پيانوي رويال نديده بودم. به من رسيد و از من پرسيد شما کي هستيد؟ چقدر قشنگ پيانو مي زنيد... من هم خودم را معرفي کردم و چقدر صدايش گرم و شيرين بود. از شما مي خواهم به افتخار واروژان سکوت کنيد و ملودي هاي زيبايش را به ياد بياوريد. همين جا هم از تورج شعبانخاني دعوت مي کنم به روي صحنه آمده و درباره واروژان صحبت کند. درادامه، شعبانخاني، آهنگ ساز پاپ قبل و بعد از انقلاب، گفت: «واروژان هميشه فرد گرم و خوبي بود، برخوردش طوري بود که انگار سال هاست آدم را مي شناسد. از رفتنش همه جامعه موزيسين ها ناراحت شدند. آدم وارسته اي بود. من با وجود تبي که دارم دلم نيامد به اين مراسم نيايم و حرف نزنم».
     بعد از پخش يکي ديگر از قطعات ساخته واروژان، خواننده قديمي موسيقي ايران که تقريبا هر سال چندين بار کنسرت هاي ويژه بانوان را برگزار مي کند، روي سن حاضر شد. «پري زنگنه» گفت: «هميشه از نظر غذايي نگران ايشان بودم، چراکه آن قدر سرگرم کار بودند که اصلاتوجهي به اين مقوله نمي کردند. واروژان تحول زيادي در تنظيم ترانه هاي محلي به وجود آورد، همين طور در شهرت بسياري از هنرمندان مطرح آن روز نقش داشت. جداي از اين، انسان بسيار خلاقي بود. تنظيم هاي واروژان خوانندگان بسياري را به شهرت رساند، چراکه بسيار موثر واقع مي شدند. متاسفم عمر کوتاهي داشت اما آنچه در عمر کوتاهش انجام داد شايد براي يک امر مفيد هنري کافي باشد. من همه افرادي که در برگزاري اين مراسم کمک کردند و به فکر جشن تولد براي او افتادند، مي ستايم و تقدير مي کنم. اين بزرگداشت ها در روحيه هنرمندان چه رفتگان و چه زنده ها موثر است. مثلاسورن هنرمندي بود که در جاز ايران نقش مهمي داشت. من از طريق او که دوست صميمي واروژان و نوازنده آکاردئون بود با ايشان آشنا شدم. از نکاتي که واروژان به من گفت اين بحث اعتمادبه نفسي بود که به من ياد داد. سپس يکي از ترانه هاي محلي شيرازي معروف با عنوان «بيا بريم شاه چراغ»
     (مستُم مستُم) با تنظيم واروژان پخش شد.
     سخنران بعدي در جمع صميمانه مراسم تولد واروژان، بازيگر قديمي، پوري بنايي بود که با صدايي گرفته روي صحنه حاضر شد. او صحبت هايش را با اين جملات آغاز کرد: «بزرگ ترين آرزويم اين بود که اينجا باشم. اميدوارم يک بزرگداشت بزرگ براي او در تالار وحدت برگزار شود. خواهرم اکي بنايي هم بسيار دوست داشت اينجا باشد. از همين جا سر تعظيم به همه هنرمندان و همين طور هنرمندان ارامنه به ويژه ساموئل خاچيکيان فرود مي آورم». بنايي که از بازگويي خاطرات متاثر شده بود، به جاي خود برگشت و نشست.
     بعد از خواندن پيام زويا زاکاريان، ترانه سراي ايراني، وارطان ساهاکيان، مدرس دانشگاه و تئوريسين موسيقي، هم در ادامه با صحبت هايي درباره سبک موسيقي ويژه واروژان روي سن آمد. او ابتدا از ويگن داوودي براي برگزاري اين مراسم تشکر کرد و ادامه داد: «تفاوت موسيقي هاي واروژان با ديگران در هارموني و بسط و پيوند آکوردها و توجه ويژه اش به آنها بود، چراکه خودش موسيقي خوانده بود و با اين مسائل کاملاآشنا بود. ارکستراسيون هاي واروژان منحصر به فرد بود. هرچند هميشه موسيقي فيلم و موسيقي پاپ ايران تحت تاثير موسيقي فيلم ايران و اروپا بود اما هميشه واروژان سعي مي کرد موسيقي هاي ايراني بسازد آن هم بدون استفاده از سري و کرن آنها را ايرانيزه مي کرد، موسيقي هايي مثل سريال «سلطان صاحبقران» و بعدها در «همسفر» که حتي فضايش موسيقي پاپ بود اما تماما ايراني بود و با نسل خودش ارتباط کامل برقرار مي کرد. او از نسلي بود که در آن خودش، محمد اوشال، پرويز اتابکي و آندرانيک، همين طور ناصر چشم آذر، مبدعان موسيقي پاپ در ايران، حضور داشتند».
     عليرضا ميرعلينقي، پژوهشگر موسيقي ايران تعريف کرد: «موسيقي واروژان من را با خود مي برد. اين موسيقي جادويي يکي از بزرگ ترين انگيزه هاي من براي پژوهش در حوزه موسيقي شد و خاطره اش تا زماني که زنده ام از يادم نخواهد رفت. قطعا از برکت هاي موسيقي ايران واروژان است.
     هوشنگ گلمکاني، منتقد سينما و سردبير ماهنامه فيلم، هم در ادامه مراسم با دعوت مجري و پيش زمينه اي درباره اهميت جايگاه واروژان در موسيقي فيلم، گفت: «من هيچ وقت واروژان را نديدم اما در زماني که در «ستاره سينما» و روزنامه «آيندگان» مطلب مي نوشتم، يادم هست روزي که واروژان فوت کرد در دفتر ستاره سينما بودم و از اينکه اين قدر جوان دنيا را ترک کرد، تعجب کرديم. مرگ واروژان مصداق بارز يک مرگ نابهنگام بود. من از بچگي سينماي ايران چه فيلمفارسي چه ... را دنبال مي کردم. در دهه ٤٠ سينما و موسيقي ايران به ويژه موسيقي پاپ ايران تحت تاثير انقلاب فرهنگي که در اروپا شده بود قرار داشت و نسيمش به ايران هم رسيده بود؛ حرکتي که درنهايت به همان موج نوي سينماي ايران انجاميد. يکي از تاثيرهايي که اين حرکت ها گذاشت توجه به موسيقي متن بود؛ کاري که اسفنديار منفردزاده و واروژان کردند و موسيقي هم در فيلم هاي هنري و هم در فيلم هاي تجاري مهم شد. تا پيش از آن فقط نام روبيک منصوري آمد اما از آن به بعد منصوري به تکنيسين موسيقي تبديل شد. در همان سال ها يکي از نام هايي که ظهور کرد نام زنده ياد واروژان بود. قبل از اينکه نامش به عنوان آهنگ ساز بيايد، بيشتر به نام تنظيم کننده مي آمد. نمي دانم خاصيت آن دوره چه بود که آن موقع ها، چقدر زمان کش مي آمد درحالي که در دوره ما زمان زود مي گذرد. واروژان پرکار بود. موسيقي هاي ماندگاري مثل «سلطان صاحبقران»، «دشنه» و... نوشت. نوع موسيقي هاي او با ديگران فرق مي کرد، حتي با حنانه که تلفيقي از موسيقي ايراني و موسيقي کلاسيک بود، حتي با کار منفردزاده، يا با کار مرحوم حسين واثقي. کار واروژان از کار ديگران متفاوت بود و دليل ماندگاري اش هم همين است. هيچ بخشنامه و رويدادي نمي تواند اين موسيقي ها را از ياد ما پاک کند. اينها خاطرات جمعي يک ملت است و واروژان هم يکي از آنهاست». بعد از صحبت هاي گلمکاني، برادر واروژان، روبيک، لحظاتي کوتاه به بهانه تشکر از برگزارکنندگان مراسم به ويژه ويگن داوودي روي صحنه آمد. محمدصالح علاء، نويسنده و ترانه سرا، هم با خواندن ترانه اي با دعوت ناصر چشم آذر روي سن حاضر شد و گفت: «يکي از قله هاي موسيقي سرزمين ما استاد واروژان است. واروژان در دل مردم جايگاهي ويژه دارد.
     در پايان حميد ناصحي، از برگزارکنندگان اين مراسم، به عنوان آخرين سخنران روي صحنه آمد و درباره اخبار چاپ آثار واروژان، کتابي درباره او، همچنين مجموعه نت هايش گفت. در پايان کيک تولد ٨٠سالگي واروژان که به شکل پيانو بود، روي صحنه آورده شد.
    واروژان ماندگار در حافظه شنيداري ايران / گزارش «شرق» از برگزاري هشتادمين سالروز تولد واروژان
    


 روزنامه شرق، شماره 2758 به تاريخ 4/10/95، صفحه 11 (هنري)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 82 بار
    



آثار ديگري از "سميه قاضي زاده"

  آهنگساز گزيده كار
سميه قاضي زاده، اعتماد 5/2/97
مشاهده متن    
  از اجبار در گذاشتن هدبند تا شرط تاهل براي نوازندگي / انتشار نامه اي از كارگروه موسيقي دانشگاه كاشان
سميه قاضي زاده، شرق 5/9/96
مشاهده متن    
  كورسويي از اميد مي بينم / گفت و گو با عليرضا قرباني، خواننده
سميه قاضي زاده، شرق 4/9/96
مشاهده متن    
  هر روز من با فردايم متفاوت است / گفت و گو با فردين خلعتبري، آهنگ ساز
سميه قاضي زاده، شرق 24/8/96
مشاهده متن    
  توليدات صدا و سيما تاريخ مصرف دارند / گفت و گو با كارن كيهاني، آهنگ ساز و نوازنده
سميه قاضي زاده، شرق 10/8/96
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
پژوهش نامه معارف حسيني
متن مطالب شماره 12، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است