آرشیو چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵، شماره ۴۷۳۳
جهان
۶

خواسته های «عون» از ریاض

میشل عون رئیس جمهور جدید لبنان آنچنان که وعده داده بود بعد از تشکیل دولت سعد حریری به عربستان سفر کرد. وی قصد دارد به سایر کشورهای منطقه از جمله قطر و مصر نیز سفر کند.

سعد حریری نخست وزیر لبنان در بیانیه ای اعلام کرد: سفر میشل عون به ریاض گامی مهم در جهت روابط اقتصادی لبنان با عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود. میشل عون هدف از سفر خود به ریاض را رفع سوءتفاهمات عنوان کرده است.

به گزارش العربیه، رئیس جمهور لبنان پس از ورود به ریاض گفت: من حامل پیام دوستی و صداقت برای مردم عربستان هستم و هدفم از این سفر رفع سوءتفاهمات در روابط طرفین است. میشل عون تصریح کرد: روابط ریاض و بیروت از رویدادهای کشورهای عربی تاثیر پذیرفته و برخی شائبه های غیر واضح برای طرفین در آن ایجاد شده است. من حامل پیام دوستی و صداقت برای مردم عربستان هستم.

عون در ریاض با ملک سلمان پادشاه سعودی دیدار و گفت وگو خواهد کرد و قرار است امروز با هیات همراه خود به دوحه پایتخت قطر سفر کند.

ناظران یکی از دلایل سفر میشل عون به ریاض را تعیین سرنوشت کمک عربستان به ارتش لبنان می دانند. سال گذشته عربستان به دلیل لجاجت حاکمان این کشور کمک های وعده داده شده خود به لبنان را قطع کرد. عربستان قول داده بود هزینه صدها هزار دلار خرید سلاح ارتش لبنان از فرانسه را به صورت اقساط پرداخت کند اما بعد به دلیل برخی اختلافات و بخصوص در اعتراض به حضور حزب الله در سوریه به این وعده خود پشت پا زد. حال باید دید آیا عون قادر خواهد شد دوباره این کمک ها را که به (هبه) موسوم است، دریافت کند یا خیر. به نظر می رسد موضوع حزب الله و عدم دخالت عربستان در امور داخلی لبنان، همچنین همکاری های اقتصادی و گردشگری از محورهای مذاکرات طرفین باشد. گفته می شود قرار است عون از رهبران سعودی درخواست کند آنها واقعیت لبنان را بیشتر درک کنند و بدانند که لبنان قادر به پیوستن به محورهای منطقه ای و تحمل جنگ دیگران نیست. همچنین به باور مقامات لبنانی، ریاض باید برای جلوگیری از رشد افراط گرایی در منطقه و از جمله لبنان کمک های بیشتری به این کشور بکند.