آرشیو پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۱۵۳۴
اقتصادی
۴

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف: رشد اقتصادی با اشتغال همراه نیست

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف تاکید کرد: 75 درصد ظرفیت تولید و اشتغالزایی تعاونی های فرش دستباف از سال 90 به بعد خالی شده است.

عبدالله بهرامی در گفت وگو با فارس با بیان اینکه رشد اقتصادی سال های گذشته همراه با ایجاد اشتغال نبوده است، تصریح کرد: این مسئله به دلیل سرمایه گذاری در فعالیت های غیرمولد و بخش هایی است که دارای توان اشتغالزایی پایین رخ داده است، چرا که ارتباطات عمودی و افقی این بخش ها با سایر فعالیت ها بسیار کمرنگ است.

بهرامی با بیان اینکه ایجاد اشتغال نیازمند تقویت بخش هایی است که پیوندهای بسیاری با سایر بخش های مولد دارند، گفت: تجربه سال های گذشته در زمینه طرح های اشتغالزایی نشان می دهد که تسهیلات باید به گروه هایی ارائه شود که در آنها مزیت نسبی در ایجاد اشتغال دارند.

وی گفت: صنعت فرش ایران که از قدیمی ترین فعالیت های اقتصادی کشور است همراه با برند جهانی دارای ارتباطات و پیوندهای مختلف با سایر بخش های اقتصادی است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف خاطرنشان کرد: صنعت فرش ایران پیوندهای مختلفی با سایر بخش های مولد اقتصاد دارد و دهک های پایین درآمدی را درگیر خود کرده است.

وی پیشنهاد داد تا در قالب های حقوقی تعاونی و همچنین اتحادیه های سراسری فراگیر، در فرآیند تصویب تخصیص اعتبار به موضوع اشتغالزایی و استفاده از ظرفیت های صنعت فرش و تشکل های تعاونی موجود در این بخش توجه شود.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به توان صادراتی صنعت فرش رشد این بخش موجب تقویت برونگرایی و در نهایت افزایش درآمدهای ارزی کشور می شود.

وی درباره وضعیت کنونی صنعت فرش و میزان تولیدات آن در سال های گذشته گفت: سال 90 و پس از آن سیر نزولی تولیدات آغاز شد و اکنون در نقطه اوج مشکلات در این بخش مولد اقتصادی قرار داریم، در حالی که این صنعت با بیش از 90 درصد ظرفیت در دهه 80 مشغول به کار بود.

این فعال تعاونی با ارائه راهکارهایی از وضعیت تولید و اشتغال در تعاونی های فرش دستباف کشور گفت: بیش از 75 درصد ظرفیت های این بخش همچنان خالی است و در صورت حمایت جدی می توان سالانه بیش از 100 هزار شغل در این صنعت ایجاد کرد.