آرشیو پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۶
فن آوری
۸
قاب فناوری

مراقبت هوشمند از نوزادان

درجهان پیشرفته امروز نگهداری از کودکان و نوزادان نیز نسبت به گذشته دچار تغییرات بسیار گسترده ای شده و با ورود تکنولوژی به این حوزه، شاهد خلق محصولاتی فناورانه هستیم؛ وسایل هوشمندی که می تواند به والدین کمک کند تا از راه دور نیز بر نوزادان خود نظارت داشته باشند و بتوانند از آنها مراقبت کنند. برخی از این محصولات مربوط به کودکان و نوزادان در نمایشگاه CES امسال که در لاس وگاس برگزار شد به نمایش درآمد و بسیار مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفت.

یکی ازاین محصولات، Hatch Baby بود که در قالب چند وسیله و گجت مختلف می تواند به کاربر اجازه دهد نگهداری از فرزند را کاملا به صورت فناورانه انجام دهد.یکی از این گجت ها ترازوی هوشمندی است که با قرار دادن کودک روی آن می توان قبل و بعد از غذا خوردن، وزن دقیق نوزاد را محاسبه کرد که این تغییرات وزن در قالب برنامه ای ویژه در اپلیکیشن گوشی هوشمند به یک نمودار تبدیل می شود و دراختیار پزشک اطفال قرار می گیرد تا بر روند رشد وی نظارت کامل صورت بگیرد.

با قرار دادن نوزاد روی این ترازوی هوشمند مادر می تواند همچنین از زمان درست تعویض پوشک نوزاد مطلع شود. Hatch Baby بخش های دیگری نیز دارد و بخش گهواره آن نوری قابل تنظیم دارد و صداهایی خاص برای کودک پخش می کند تا راحت تر به خواب برود چرا که این نور و صدا درواقع شبیه سازی از فضای داخل رحم است و نوزاد به این ترتیب احساس بهتری برای خوابیدن پیدا می کند. یکی دیگر از بخش های Hatch Baby که امید می رود بسیار مورد توجه قرار گیرد، ردیاب کوچکی است که روی شکم مادر قرار می گیرد و از طریق گوشی هایی کوچک که در گوش خود و همسرش قرار می دهد، هر دو می توانند در هر زمان که بخواهند صدای قلب جنین را بشنوند و دیگر منتظر نوبت سونوگرافی نمانند. این، شاید بهترین تجربه ای باشد که مادر در انتظار تولد بتواند آن را حس کند. این فناوری قرار است تا چند ماه دیگر راهی بازار شود.