آرشیو پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۶
جهان
۲۰

دو خط خبر

والری گراسیموف رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گفت: یک فروند بمب افکن بی-52 امریکایی منطقه سرمده در استان ادلب سوریه را بمباران کرد که مرگ و زخمی شدن 20 نفر از غیرنظامیان را در پی داشت.

دادگاه آل سعود حکم حبس هشت ساله عبدالعزیز شبیلی، مدافع برجسته حقوق بشر عربستانی را در این کشور تایید کرد. شبیلی علاوه بر این حکم حبس از انتشار مطالب روی شبکه های اجتماعی به مدت هشت سال پس از آزادی نیز منع شده است. دادگاه عربستان همچنین اعلام کرده که این مدافع حقوق بشر اجازه سفر نیز نخواهد داشت.

کره جنوبی در گزارش سالانه مربوط به پیشرفت های نظامی و تسلیحاتی کره شمالی اعلام کرد که این کشور میزان پلوتونیم تسلیحاتی خود را افزایش داده و هم اکنون 50 کیلوگرم از آن را که معادل ساخت 10 بمب هسته ای است، در اختیار دارد.

دادستان امریکا برادر کوچکتر بان کی مون و پسر برادرش را به پرداخت رشوه به یک مقام دولتی متهم کرد. آنها متهم هستند به یک مقام در کشوری در خاورمیانه از طریق یک دلال امریکایی پیشنهاد پول داده اند که برای فروش ملک به آنها در شرق آسیا کمک کند. سخنگوی بان کی مون اعلام کرد که وی از شرایط ایجاد شده برای اقوامش بی اطلاع است.

اد رویس، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا در نامه ای به باراک اوباما، رئیس جمهوری در حال کناره گیری این کشور گفت که این کمیته گزارش جدیدی را از جامعه اطلاعاتی کشور دریافت کرده که نشان می دهد افرادی که به تازگی و اخیرا از زندان گوآنتانامو به سایر کشورها منتقل شده اند تلاش می کنند به گروه های تروریستی بپیوندند.

عبدالله دوم شاه اردن «عاطف السعودی» رئیس اداره امنیت عمومی، را به دلیل حمله تروریستی ماه پیش برکنار و «احمد فاتح» ژنرال بازنشسته این کشور را جایگزین وی کرد.