آرشیو دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵، شماره ۶۴۰۹
ایران زمین
۲۳

هشدار به نانوایی های مشهد برای استفاده از <جوهر قند>

زهره افشار

اقبال عمومی برای خرید نان سفید از سوی بیشتر مردم در خراسان رضوی زمینه سوء استفاده برخی نانوایان برای استفاده از جوهر قند را درخمیر نان در مشهد فراهم کرده و این درحالی است که افزودن این ماده به خمیر برای سلامتی انسان مضر است.

«علی باخرد» معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت و گو با «ایران» تصریح کرد: از 6 ماه گذشته و به دنبال استفاده از جوهر قند در خمیر نان با هدف سفیدکردن بیشتر نان و زودتر ورآمدن آن دربرخی از نانوایی های مشهد، گروه های بازرسی ویژه ای با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان مامور برخورد با این تخلف شدند که هرچند هم اکنون موارد تخلف کاهش یافته اما هنوز این مورد در برخی نانوایی ها دیده می شود.

وی با هشدار به نانوایی های متخلف، خاطرنشان کرد: با این دسته از نانوایی ها بشدت برخورد و به تعزیرات حکومتی فرستاده می شوند ضمن اینکه تشخیص وجود جوهر قند درخمیر برای بازرسان به آسانی امکان پذیر است.

باخرد با اشاره به اینکه بهترین آرد از نظر استاندارد باید 88 در صد سبوس داشته باشد، گفت: درست است ما نظارت ها را بیشتر کرده ایم ولی این خود مردم هستند که باید ازخرید نان سفید خودداری و خودشان نان سبوس دار مطالبه کنند، خمیر مایه طبیعی در عرض 3 تا 4 ساعت موجب ورآمدن خمیر می شود درحالی که جوهر قند این کار را درکمتر از نیم ساعت و حتی بلافاصله انجام می دهد، حال ببینید این جوهر چه بلایی می تواند بر سر معده ما بیاورد. به گفته وی در مشهد حدود 2 هزار و 200 نانوایی مجاز و غیرمجاز فعالیت دارند. اخیرا دیده شده برخی نانوایی های سنگکی با هدف سود بیشتر اقدام به خرید آرد با درصد پایین سبوس می کنند و وقتی چانه نان را پهن می کنند روی آن سبوس می پاشند که این روش نیز برای سلامتی مضر است چراکه سبوس سلولز است و باید از اول در آرد باقی بماند.

وی به مردم توصیه کرد، اگر نان کنجدی را می پسندند حتما کنجد تمیز را خریداری و با خود به نانوایی ببرند زیرا متاسفانه برخی از نانوایی ها از کنجد کپک زده و مختلط با اجسام خارجی استفاده می کنند.