آرشیو پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۷۸۱
اقتصاد
۵

خبر

22 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران آزاد شد

ایسنا: در جریان مذاکرات هسته ای و بعد از آن توافق برای برجام که حدود یک سال از آن می گذرد، اکنون 22 میلیارد دلار از دارایی های ارزی ایران که در سال های تحریم بلوکه شده و خارج از دسترس قرار گرفته بود، آزاد شده است.

در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 آزادسازی تدریجی بخشی از منابع ارزی ایران آغاز شد، به طوری که تا قبل از اجرائی شدن برجام حدود 11.9 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت. براین اساس در سه مرحله و بنا بر توافق اول ژنو حدود 4.2 میلیارد دلار در قالب هشت قسط و از سال 2014 واریز شد؛ در مرحله دوم 2.8 میلیارد دلار و در شش قسط در سال 2015 و در ادامه 4.9 میلیارد دلار دیگر آزاد شد و در اختیار بانک مرکزی ایران قرار گرفت.پس از اجرائی شدن برجام در 26 دی 1394 با توجه به لغو کامل تحریم ها شرایط دسترسی به ذخایر ارزی تسهیل و بخش درخور توجه دیگری از منابع به حساب بانک مرکزی واریز شد. بنا بر آخرین گزارشی که این بانک اعلام کرده است، در این مدت حدود 9.9 میلیارد دلار از وجوه مسدودشده ناشی از مطالبات نفتی از کشورهای امارات، انگلستان، هند، یوآن، ایتالیا و نروژ آزاد و دریافت شده است.براین اساس با توجه به حدود 11.9 میلیاردی که تا قبل از اجرائی شدن برجام آزاد و به صورت اقساط از کشورهای ژاپن، کره و هند دریافت شده بود و نزدیک به 9.9 میلیارد دلار که در حدود یک سال گذشته آزاد شده، در مجموع نزدیک به 22 میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی در دسترس قرار گرفته است و نزدیک به 10 میلیارد دلار دیگر آن باقی مانده که به صورت اقساط در حال پرداخت است.

بازدید هیئت چینی از نیروگاه سازی ایران

تسنیم: هیئتی چینی برای بررسی احداث نیروگاه آبادان 2، همراه برخی مدیران ایرانی، از قطعه زمینی که به همین منظور تهیه شده است، بازدید کردند. صبح روز گذشته هیئت چینی از محل احداث نیروگاه آبادان2 در خوزستان بازدید کردند تا مذاکراتی درباره همکاری در ساخت این نیروگاه با شرکت های ایرانی داشته باشند.