آرشیو پنجشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۵، شماره ۲۷۸۱
جهان
۸

شرق موصل به طور کامل آزاد شد

پس از سه ماه جنگ نفس گیر با گروه تروریستی «داعش» اکنون خبر می رسد که شرق «موصل» به طور کامل در اختیار ارتش عراق قرار گرفت و به گفته «حیدر العبادی» نخست وزیر این کشور، ارتش عراق خود را برای آزادسازی غرب موصل آماده می کند. سازمان مبارزه با تروریسم عراق اعلام کرد نیروهای وابسته به این سازمان کنترل شرق موصل را به طور کامل به دست گرفته اند. رئیس این سازمان گفت: ما در اجرای قواعد درگیری و رعایت حقوق بشر موفق عمل کردیم و طرح هایی برای آزادسازی ساحل راست (غرب) شهر از دست داعش در نظر گرفته شده است.

نیروهای عراقی از 17 اکتبر عملیات نهایی برای آزادی آخرین مقر داعش در این کشور را آغاز کردند و روز گذشته نیز بقیه مناطق باقی مانده را آزاد کردند. یک منبع امنیتی در استان نینوا نیز اعلام کرد داعش برای نخستین بار به شکست خود در درگیری های شرق موصل اعتراف کرده است. به گفته این منبع، داعش از سرکرده هایش در محله های غرب موصل درخواست کمک و تامین قایق هایی برای فرار از شرق موصل کرده است.

جهان مدیون عراق است

درهمین حال، نخست وزیر عراق با اعلام آغاز تحرکات نیروهای عراقی به سمت غرب موصل، از ائتلاف نظامی عربستان خواست به این کشور برای بازگشت آوارگان به مناطقشان و بازسازی شهرهای آسیب دیده کمک کند. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری سومریه نیوز، حیدر العبادی در کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: نیروهای عراقی تحرکات خود را به سمت مناطق تحت سیطره داعش در غرب موصل آغاز کرده اند؛ داعش قدرت خود را از دست داده و دچار ضعف زیادی شده است.

العبادی به جزئیات عملیات نیروهای عراقی در بخش غربی شهر موصل اشاره ای نکرد و تنها گفت «جهان مدیون عراق است؛ چراکه کشور ما به جای جهان با تروریسم می جنگد. ما از نیروهای امنیتی و شهروندان می خواهیم نسبت به عملیات های تروریستی هوشیار باشند و احتیاط به خرج دهند». اخیرا «احمد عسیری»، مشاور وزیر دفاع عربستان گفته بود که گام آتی «ائتلاف اسلامی» شکست داعش در موصل و رقه خواهد بود.