|  درخواست عضويت  |  رمز خود را فراموش کرده ايد؟  |  ورود اعضا [Sign in]
جستجوي پيشرفته مطالب   |  
 جستجو:  
روزنامه شرق95/11/2: «روزنه آبي» آخرين ايستگاه «شاهين سركيسيان»
magiran.com  > روزنامه شرق >  فهرست مطالب شماره
مشخصات نشريه
آخرين شماره
آرشيو شماره هاي گذشته
جستجوي مطالب
سايت اختصاصي
تماس با نشريه
شماره جديد اين نشريه
شماره 3363
پنج شنبه 18 بهمن 1397


 راهنمای موضوعی نشريات
اين نشريه در گروه(های) زير قرار گرفته است:

?????


 
MGID2387
magiran.com > روزنامه شرق > شماره 2782 2/11/95 > صفحه 10 (تئاتر) > متن
 
      


«روزنه آبي» آخرين ايستگاه «شاهين سركيسيان»


نويسنده: سارا عابدي فرد

مراسم يادبود «شاهين سرکيسيان» به همراه رونمايي از سريال روزنه آبي، ساخته فرزاد فره وشي در باشگاه آرارات برگزار شد. اين مراسم كه به همت موسسه خدمات ترجمه و تحقيق هور برگزار شد، با حضور جمع کثيري از هنرمندان عرصه تئاتر و روشنفکران و نويسندگان، پژوهشگران ايراني و ارمني، در باشگاه ارامنه آرارات با معرفي اجمالي از شاهين سرکيسيان، هنرمند و کارگردان تئاتر، برگزار شد. در اين مراسم هنرمنداني چون: داريوش اسدزاده، سعيد پورصميمي، بهزاد فراهاني، ژرژ پطرسيان، واروژ کريم مسيحي، شمس لنگرودي، رضا بنفشه خواه، نصرالله قادري، دکتر قطب الدين صادقي، جمشيد جهانزاده، مهدي ميامي، ادنا زينليان، محمودرضا رحيمي، خسرو احمدي، فرزانه نشاط خواه و... حضور داشتند. بهزاد فراهاني در رثاي شاهين سرکيسيان، يار ديرين و از پايه گذاران گروه هنر ملي، گفت: کساني که با شاهين بي مهري کردند؛ از شاگردانش گرفته تا ديگران، همه خوب مي دانند که بد کردند و او را مورد آزار قرار دادند، ولي هرگز شاهين پشت سرشان صحبتي نکرد و از هيچ کسي به بدي ياد نمي کرد. او درس انسانيت و آزادگي را به ما آموخت...، شاهين به ما انديشيدن را آموخت. به ما ياد داد که چگونه بينديشيم، فقط حرف نزنيم. به ما قهوه خوردن ياد داد. او به ما شيوه درست زندگي کردن را آموخت. بعد از اينکه از گروه هنر ملي بنا به دلايلي جدا شد، به اين مکان آمد و گروه آرمن را تشکيل داد. قرار بود نمايش «روزنه آبي»، نوشته «اکبر رادي» را روي صحنه ببرد، ولي مرگ امان نداد و نتوانست حاصل زحماتش را روي اين صحنه ببيند که بعد از او «آربي آوانسيان» اين متن را کارگرداني و ادامه همان ميزانسن هاي شاهين را اجرا کرد.
     بعد نصرالله قادري عنوان کرد که اين سريال حدود ٩ سال به طول انجاميد و جواني که هرگز شاهين سرکيسيان را نديده، اين مسير طولاني را بدون کمک دولت و ديگران به طور شخصي انجام داد.
     فره وشي راجع به اين کار بيان كرد: سريال روزنه آبي فصل اول از مجموعه گنجينه تئاتر معاصر ايران است که در سال ١٣٨٦ مراحل توليد را براي پخش در شبکه ويدئو خانگي آغاز کرد. موضوع اثر زندگي و اقدامات «شاهين سرکيسيان» براي ايجاد تئاتري نوين در ايران است که به دلايلي، برخي از شاگردان وي، نام او را از تاريخ تئاتر ايران حذف و به نام خود ثبت کرده اند. فيلم يادشده پروانه پخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دريافت كرده و پس از مراحل تکثير و چاپ، در ٢٥ دي ماه در مراسمي از سوي موسسه خدمات ترجمه و تحقيق هور وارد شبکه ويدئو خانگي شده است. با حضور:علي نصيريان، محمدعلي کشاورز، داريوش اسدزاده، حميد سمندريان، عباس جوانمرد، جعفر والي، پرويز بهرام، رضا عبدي، جمشيد لايق، فهيمه راستگار، بهمن مفيد، اسماعيل ارحام صدر، اصغر سمسارزاده، مرتضي عقيلي، شمسي فضل اللهي، ايرج راد، اکبر رادي، احمد نجفي، ابوالحسن تهامي، بهزاد فراهاني، بهرام وطن پرست، مهتاج نجومي، اصغر آقاخاني، اکبر زنجانپور، بهروز بقايي، ژرژ پطروسي، مسعود فقيه، کاظم هژيرآزاد، ناصر رحماني نژاد، منوچهر انور، سعدي افشار، فردوس کاوياني، محمود استادمحمد، احمد براتلو، هوشنگ ملکي، زاون قوکاسيان، هوشنگ توکلي، محمدرضا اصلاني، نصرالله قادري، هوشنگ معصفري، علي اصغر نجات، مهرداد ژامک، صدرالدين زاهد، رضا قاسمي، فرامرز طالبي، ژانت لازاريان، محمودرضا رحيمي، گابريل تيکيدجيان، ليدا بربريان، الو نازلوميان، سيرانوش آقاجانيان، روح الله جعفري، غلامحسين دولت آبادي، علي اکبر عليزاد، هنريک يکانيان، حميدرضا نعيمي، فرشاد منظوفي نيا و شاهين سرکيسيان.
     اين مجموعه به دليل حضور و همکاري ٣٠١ نفر از هنرمندان و پيش کسوتان عرصه تئاتر و سينما توانسته چشم انداز گسترده اي از موارد مورد بحث را در اختيار بيننده قرار دهد. ضمن آنکه چنين مجموعه مستندي با اين ابعاد براي اولين بار در ايران توليد شده است.
     روزنه آبي، ويژه زندگي و اقدامات شاهين سرکيسيان است که در سال ١٣١٠ از فرانسه به ايران بازمي گردد و مدتي در گروه عبدالحسين نوشين در سمت مشاور هنري فعاليت مي کند. سپس تصميم مي گيرد يک گروه تئاتري با عنوان «گروه هنر ملي» (يا به گفته برخي گروه تئاتر ملي) را پايه گذاري کند و از فارغ التحصيلان هنرستان هنرپيشگي دعوت کند تا به آن بپيوندند. اين اولين بار است که چنين اقدامي در تئاتر ايران انجام و نمايش نامه اي ايراني با توجه به فرهنگ و خلق وخوي ايراني نوشته و اجرا مي شود. سرکيسيان تا سال ١٣٣٦ با گروهي که ايجاد کرده، همکاري و اعضاي آن را با سردمداران تئاتر روز دنيا مثل: استانيسلاوسکي، چخوف، پيراندللو و استريندبرگ آشنا مي کند و حتي در راه اصلاح بيان آهنگين رايج در دهه ٢٠ تلاش هاي زيادي انجام مي دهد، ولي با بروز مشکلاتي که شاگردانش ايجاد مي کنند از گروه جدا مي شود. سرکيسيان تا سال ١٣٤٥ گروه هايي را با نام هاي مرواريد، مفيد و آرمن تشکيل مي دهد و به امر آموزش و اجرا مي پردازد. توليد مجموعه مستند «روزنه آبي» در ادامه انتشار کتاب موفق «شاهين سرکيسيان بنيان گذار تئاتر نوين ايران» صورت گرفت. اين کتاب نوشته غلامحسين دولت آبادي و مينا رحمتي است که زير نظر جمشيد لايق در سال ١٣٨٦، براي شناخت دقيق شخصيت سرکيسيان، نوع اجراهايش، طراحي ميزانسن، زندگي شخصي و تاثيراتش در تئاتر ايران انتشار يافت. مجموعه مستند «روزنه آبي» شامل گفت وگوهايي با شاگردان، دوستان و همکاران در قيد حيات سرکيسيان است و بخش هايي از رخدادهاي مهم دوران زندگي او در آن بازسازي شده است. براي اولين بار نکاتي درباره رخدادهاي مهم تئاتري در بازه زماني دهه هاي ٣٠ و ٤٠ در اين مجموعه عنوان مي شود. دراين ميان به قهر و آشتي ها و اختلاف نظرها بين برخي از اعضاي گروه اشاره مي شود که به ناسپاسي نسبت به استاد و ازهم پاشيده شدن گروه منجر مي شود. در سال ١٣٤٥ زماني که شاهين سرکيسيان براي دريافت پروانه اجراي نمايش نامه «روزنه آبي» اثر اکبر رادي به اداره دراماتيک وارد مي شود، شاگرد پيشين خود را در مقام مسئوليت اداري مي بيند. وي استاد خودش را ردصلاحيت مي کند. مدتي بعد شاهين از دنيا مي رود. بررسي اين موضوع که سال ها در حواشي تاريخ تئاتر ايران مطرح بوده و پرونده آن همچنان باز است، علت ردصلاحيت تمامي فعالان تئاتري دهه ٢٠ در دهه ٤٠ را روشن مي کند و اينکه چگونه کار به جايي مي رسد تا شاگرد مجبور به رد استادش مي شود. آيا شاهين يک قهرمان است يا يک مظلوم؟ / آيا بنيان گذار تئاتر نوين ايران تنها اوست؟ / وي چگونه مي زيست؟ / در اجراها تکيه او بيشتر بر چه بوده است؟ (بازيگري، دکور، نور، موسيقي، بيان، انتخاب متن و...) / او با تئاتر روز دنيا از کجا آشنا شده بود؟ / آيا سرکيسيان صلاحيت کارگرداني نداشته است؟ / فضاي حاکم در تئاتر آن دوره چه بوده است؟ و... در مجموعه مستند «روزنه آبي» بررسي مي شود. اين مجموعه در قالب مستند داستاني در ١٦ قسمت ٩٠ دقيقه اي براي بيننده عام به شيوه S.D Cam توليد شده است.
    «روزنه آبي» آخرين ايستگاه «شاهين سرکيسيان»
    


 روزنامه شرق، شماره 2782 به تاريخ 2/11/95، صفحه 10 (تئاتر)

لينک کوتاه به اين مطلب:   
 


    دفعات مطالعه اين مطلب: 32 بار
    



آثار ديگري از "سارا عابدي فرد"

  مجال بي رحمانه اندك بود و واقعه سخت نامنتظر / به ياد جعفر والي
سارا عابدي فرد، شرق 14/10/95
مشاهده متن    
  روي پنهان انسان معاصر / نگاهي به نمايش فصل شكار بادبادك ها كار جلال تهراني
سارا عابدي فرد، شرق 17/5/94
مشاهده متن    
  در فصل شكار بادبادكاني كه به رم ختم شدند، با بادبادكي گمشده در باد / نگاهي به نمايش فصل شكار بادبادك ها، طراح، نويسنده و كارگردان جلال تهراني
سارا عابدي فرد، اعتماد 13/5/94
مشاهده متن    
بيشتر ...

 

 
 
چاپ مطلب
ارسال مطلب به دوستان

معرفی سايت به ديگران
گزارش اشکال در اطلاعات
اشتراک نشريات ديگر



 

اعتماد
ايران
دنياي اقتصاد
رسالت
شرق
كيهان
 پيشخوان
فصلنامه طب توانبخشي
متن مطالب شماره 4 (پياپي 704)، زمستان 1397را در magiran بخوانيد.

 

 

سايت را به دوستان خود معرفی کنيد    
 1397-1380 کليه حقوق متعلق به سايت بانک اطلاعات نشريات کشور است.
اطلاعات مندرج در اين پايگاه فقط جهت مطالعه کاربران با رعايت شرايط اعلام شده است.  کپی برداري و بازنشر اطلاعات به هر روش و با هر هدفی ممنوع و پيگيرد قانوني دارد.
 

پشتيبانی سايت magiran.com (در ساعات اداری): 77512642  021
تهران، صندوق پستی 111-15655
فقط در مورد خدمات سايت با ما تماس بگيريد. در مورد محتوای اخبار و مطالب منتشر شده در مجلات و روزنامه ها اطلاعی نداريم!
 


توجه:
magiran.com پايگاهی مرجع است که با هدف اطلاع رسانی و دسترسی به همه مجلات کشور توسط بخش خصوصی و به صورت مستقل اداره می شود. همکاری نشريات عضو تنها مشارکت در تکميل و توسعه سايت است و مسئوليت چگونگی ارايه خدمات سايت بر عهده ايشان نمی باشد.



تمامي خدمات پایگاه magiran.com ، حسب مورد داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه مي‌باشند و فعاليت‌هاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است