آرشیو شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، شماره ۴۷۸۸
حوادث
۱۱

دستورالعمل های ایمنی در راه و خودرو

اغلب حوادثی که در طول مسیر سفر رخ می دهد بیشتر و خطرناک تر از حوادث خانگی است. رعایت این نکات می تواند تا حد زیادی از بروز این حوادث بکاهد:

در طول سفر از کمربند ایمنی استفاده کنید و به سایر سرنشینان بخصوص کودکان ضرورت استفاده از آن را آموزش دهید.

 دقت کنید کودکان، سر و دست خود را از پنجره خودرو خارج نکنند.

 هنگام رانندگی از انجام دادن کارهایی که تمرکز شما را برهم می زند مانند صحبت کردن با تلفن همراه یا با سایر سرنشینان، خوردن، نوشیدن و... خودداری کنید.

 در کنار آزادراه ها و بزرگراه ها توقف نکنید. برای توقف از محل هایی که به همین منظور آماده شده (پارکینگ ها) یا در صورت ضرورت، از شانه خاکی جاده استفاده کنید.

 از مسافرت با وانت، نیسان، کامیون و سایر خودروهای غیرسواری خودداری کنید.

 از نشستن در لبه دره ها، پرتگاه ها، حاشیه رودخانه ها و جاده ها یا نشستن در زمین های زراعی و زمین هایی که پوشش گیاهی انبوهی دارد و کف زمین بخوبی قابل رویت نیست خودداری کنید زیرا در این زمین های ناشناخته وجود چاه و گودال و همچنین حیوانات وحشی محتمل است.

 از روشن کردن آتش در علفزارها و بوته زارهای خشک یا نزدیکی درختان خودداری کنید و از اجاق هایی که به همین منظور تعبیه شده است استفاده کنید.

 در پایان، آتش منقل یا اجاق را با آب خاموش کنید.

 برای اقامت شبانه، از کمپ هایی که به همین منظور برپا شده است، استفاده کنید.

 پس از پایان سفر و برگشت به خانه و محل کار، با وجود این که قبل از ترک محل تمام نکات ایمنی لازم را رعایت کرده اید، اما با عجله اقدام به روشن کردن لامپ نکنید. در ابتدا چند لحظه تامل کرده و اگر بوی گاز در فضا استشمام نشد و مورد خاصی مشاهده نکردید می توانید کنتور برق و گاز را وصل کنید.