آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۰
سیاست
۲

چکیده سخنان سید مصطفی میرسلیم: شرایط تهران اجازه این تراکم جمعیتی را می دهد؟

*در کشور ما هر استانی متناسب با شرایط زیستی خود استعدادهایی دارد که اگر به آن توجه شود می تواند به شکوفایی برسد. عدم توجه به این موضوع باعث شده که نیروهای انسانی از روستاها به شهرها و از شهرها به کلان شهرها روی بیاورند همین امر مشکلات متعدد فرهنگی اجتماعی اقتصادی و امنیتی را ایجاد می کند.

*عدم استفاده صحیح از منابع آبی باعث شده تا بسیاری از روستایی های ما به دلیل بی آبی روی به حاشیه نشینی بیاورند. این روستایی ها به حاشیه شهرها پناه می برند و چون در آنجا هم نمی توانند زندگی کنند به کلان شهرها می روند و چون با شرایط آنجا هم کنار نمی آیند با ایجاد مشکلات و عدم استفاده از بهداشت و درمان و آموزش با یاس و ناامیدی به مواد مخدر پناه می برند.

*باید پاسخ دهیم به چه علت در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه در اطراف شهر زابل با پدیده مهاجرت گسترده مواجهیم. به شکلی که شهرها و روستاها در حال خالی شدن هستند و این در حالی است که آنان باید تربیت کننده نیروی انتظامی ما در مرزها و نگهبان مرزهایمان باشند.

*افرادی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند انسان های شریفی هستند. از لحاظ تامین امکانات آموزش وپرورش باید برای این افراد اهتمام بورزیم. با تامین امکانات برای کسانی که در حاشیه شهرها زندگی می کنند می توانیم به وضعیت جوانان و بی کاری این افراد رسیدگی کنیم.

*(خطاب به قالیباف) آیا فکر می کنید شرایط شهر تهران اجازه این تراکم جمعیتی را می دهد؟ چنین تراکم جمعیتی چه مشکلاتی برای محیط زیست ممکن است به وجود بیاورد؟

*در حال حاضر در تهران و برخی دیگر از شهرها از ترابری عمومی مانند مترو استفاده می شود که البته کافی نیست چراکه فقط 20 تا 30 درصد ترابری ما عمومی است.