آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۰
دیپلماسی
۷

ظریف: نیروی دریایی آمریکا 7500 مایل دور از خانه خود چه می کند؟

ناوهای آمریکایی هفت هزارو 500 مایل دور از خانه خود چه می کنند؟ این سوال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان، از نیروی دریایی آمریکاست. او بعد از اینکه مقامات آمریکایی مدعی شدند دوشنبه گذشته یک رویارویی میان قایق های تندرو ایران با ناوشکن آمریکا در خلیج فارس رخ داده است؛ در صفحه توییتر خود نوشت: «خبر فوری: نیروی دریایی ما در خلیج فارس - درست حدس زدید - و نه خلیج مکزیک حضور دارد. سوال این است که نیروی دریایی آمریکا هفت هزارو 500 مایل دور از خانه خود چه می کند».

گفتنی است، دو مقام آمریکایی به شبکه فاکس نیوز گفته بودند که کشتی ایران به ناوشکن «یو اس اس میهن» آمریکا در خلیج فارس نزدیک شده و ناوشکن آنها نیز به منظور جلوگیری از برخورد با کشتی های جنگی ایران، تغییرمسیر داده و آژیر خطر را به صدا درآورده و منورهایی را شلیک کرده است.

این نخستین بار نیست که آمریکایی ها مدعی رویارویی با قایق های ایرانی در خلیج فارس شده اند. این ماجرا در ماه های اخیر چندین بار تکرار شده است، تا جایی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، در دوران مبارزات انتخاباتی خود می گفت در صورت تکرار این اتفاقات باید به قایق های ایرانی شلیک کرد.

نیمه اسفندماه سال گذشته نیز حضور ناوهای آمریکایی در خلیج فارس با واکنش نیروی دریایی سپاه مواجه شد و فرمانده ناو تیپ ذوالفقار نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشدار داد که اقدامات غیرحرفه‎ ای آمریکایی‎ها در خلیج‎فارس می‎تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد. این در حالی بود که نیروی دریایی آمریکا دو ماه قبل تر (در دی ماه) مدعی شده بود که به سمت قایق های ایرانی متعلق به سپاه پاسداران تیراندازی هشدارآمیزی داشته است. پنتاگون اعلام کرده بود که نیروی دریایی آمریکا سه تیراندازی هشدارآمیز به سمت چهار قایق سپاه پاسداران داشته است.