آرشیو شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، شماره ۲۸۵۰
دیپلماسی
۷

کوتاه دیپلماسی

درخواست آمریکا از ایران برای آزادی 2 زندانی

ایلنا: مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد: هیئت های ایرانی و آمریکایی در جریان کمیسیون مشترک اجرای برجام در روز سه شنبه یکدیگر را ملاقات کردند. آمریکا از طرف ایرانی خواسته است تا سیامک و باقر نمازی که به جرم جاسوسی در زندان هستند را آزاد کند. سیامک و باقر نمازی دو متهم به جاسوسی هستند و هر کدام به 10 سال حبس محکوم شده اند. تونر گفت: ما از ایران درخواست می کنیم تا این دو زندانی را هرچه سریع تر آزاد کند. به گفته تونر هیئت آمریکایی همچنین از ایران خواسته است با آمریکا جهت بازگرداندن و آزادی رابرت لونیسون مامور اف.بی. ای که 10سال پیش در جزیره کیش ناپدید شد، همکاری کند.

حمایت فنلاند از گسترش همکاری های اتحادیه اروپا با ایران

ایرنا: مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه که به دعوت پیتر استانلود قائم مقام وزارت امور خارجه فنلاند و در چارچوب رایزنی های سیاسی به هلسینکی سفر کرده است با این مقام فنلاندی دیدار و درباره موضوعات دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفت وگو کرد. استانلود خاطرنشان کرد که فعالان اقتصادی و تجاری کشورش همکاری با ایران را وجهه همت خود قرار داده اند. برجام یک توافق چند جانبه است و باید مورد احترام و رعایت همه طرف ها قرار گیرد. مقامات اروپایی نشان داده اند که خواستار حفظ و اجرای کامل برجام هستند و هلسینکی از گسترش همکاری ها و تعاملات میان ایران و اتحادیه اروپا حمایت می کند.

40 ماه حبس برای یک سنگاپوری به اتهام همکاری با ایران

ایسنا: وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد که یک مرد سنگاپوری به دلیل صادرات غیرقانونی تجهیزات مربوط به فرکانس رادیویی از آمریکا به ایران، به 40 ماه حبس محکوم شده است. در این بیانیه آمده است: لیم یونگ نام، 43 ساله و با ملیت سنگاپوری به دلیل دست داشتن در توطئه ای که به صادرات هزاران عدد از این تجهیزات از آمریکا به ایران منجر شده به 40 ماه حبس محکوم می شود.